Cykelpendling

Igår var första gången sedan flytten som jag cyklade till jobbet. Lite beroende på vilken väg en väljer så är det 12-13 kilometer enkel väg och i runda slängar 2,5 mil totalt på en dag. Det är inte så tokigt. 

Cykelpendling är för övrigt ett grymt bra sätt att få in träning i vardagen. Nu när vi har flyttat går det ju ändå åt en del tid att köra till och från jobbet, tid som jag gärna lägger på att röra på mig i stället. Då kan jag fortfarande jobba mina dagar och hinna få in motion utan att det blir jättesent innan middag.

L har redan cykelpendlat många dagar men jag med min hosta kom alltså igång först igår. Nu tänker jag ha som målsättning att cykla minst en, gärna två gånger i veckan, lite beroende på hur jag jobbar och reser.

Hur var det då? Jo, jag missbedömde vädret först. Tack och lov kände jag det redan när jag gick ut för att ta fram cykeln och hjälmen så jag gick in igen och hämtade en tröja till. Jag borde även ha haft en buff. Jag ogillar att frysa. Men efter några kilometer fick jag upp värmen i varje fall och det var rätt så behagligt. Jag cyklade på min heldämpade skogsmaskin eftersom min grusvägsräser inte har fått på sommardäck ännu. Det funkade finfint även om jag tror att den andra rullar lite bättre med sina stora hjul.

Med mig hade jag en lätt ryggsäck som förutom lunchlådan innehöll en liten handduk (räcker gott för att torka sig efter en dusch), duschgel och deo samt jeans, underkläder och en tröja. Ett par extra skor har jag sedan tidigare stående på kontoret. Mer än så behöver jag inte.

Under eftermiddagen såg jag att det började blåsa upp utomhus. Jag anade att jag skulle få motvind på vägen hem och började gruva mig lite. Helt plötsligt så kom jag på flera arbetsuppgifter som jag bara var "tvungen" att göra för att få skjuta upp den där cyklingen lite. Efter många om och men kom jag äntligen iväg och det både var och inte var precis så jobbigt som jag hade befarat. Visst var det motvind och visst gick det sakta. Samtidigt så är 12,5 kilometer inte särskilt långt så det var aldrig tal om någon pina. Nöjd kunde jag avsluta min första dag som cykelpendlare.

Kommentarer

Anna Jansson sa…
ja cykelpendling är så himla bra träning. Men för mig blev det lite meckigt, ingen bra dusch på jobbet och så är jag nog lite lat av grunden.... men jag blev inspirerad av ditt inlägg och borde försöka igen!
SARA BORG sa…
Ja Anna, det där med att duscha på jobbet är lite si och så. Vår dusch i källaren är inte speciellt fräsch men jag pratade med hyresvärden så nu städas den iaf någon gång ibland. Det är i varje fall bättre än innan.