Listan om tid

För ett tag sedan snappade jag upp ännu en lista där ute i bloggvärlden. Jag hittade den hos Jessica men har därefter sett den på flera håll. Det är kanske det mest spännande med alla dessa listor tycker jag, att när jag skrivit min och sedan trillar över fler varianter så får jag möjlighet att reflektera och fundera på ämnena igen eftersom många skriver så mycket klokt och tänkvärt om allt från cykelben till tid.

Appropå tid, i dag är det mammas födelsedag. Stort grattis bästaste mamma. Tyvärr är jag inte på hemmaplan så jag kan inte komma och gratulera dig just idag, men håll tillgodo med en bild från när vi firade familjens februaribarn så ses vi snart

Tankar om tid:

Vad är ditt förhållande till tid?

Jag är rätt bra på tid skulle jag säga. Jag kan prioritera om jag behöver och sliter sällan eller aldrig numera med dåligt samvete över saker jag inte gjort. Jag ser det mer som att jag har gjort aktiva val. Sedan har jag perioder när jag slösar med tid. Då jag inte tagit tag i planering och prioritering och i stället blir passiv. Då gör jag ofrivilligt ingenting och då mår jag heller inte bra. När jag däremot frivilligt och aktivt gör ingenting, då är det ändå ett eget val så då funkar det bra. Märkligt det där.

Vilken tid på dygnet gillar du bäst?

Jag gillar morgnar. Lugna, stilla morgnar. Jag vill dricka mitt mörakaffe i lugn och ro. Och sedan brukar jag få en kreativitetsboost ungefär mellan fyra och sex på eftermiddagen då min hjärna blir som duracell och producerar massor av bra saker. Det gillar jag också skarpt. Så om jag får ge två svar så blir det så.

Vilken är det bästa veckodagen?

Men allvarligt. En fråga till där jag vill svara flera saker. Alltså jag gillar måndag. Nystart liksom och en hel, härlig vecka framför mig. Sedan när jag kommer fram till fredagen då är det förstås också lite speciellt för då pirrar det lite av helglängt, särskilt om jag har något extra skojsigt inbokat förstås. Och sist men inte minst så måste jag få säga lördagsmorgon. Att vakna av sig själv, ganska tidigt men utsövd, och ligga där i sängen och tänka att idag kan jag göra exakt vad jag vill. Det är en skön känsla.

När går tiden som snabbast?

Jag tycker att den går snabbare och snabbare ju äldre jag blir. Är det bara jag? Särskilt när jag gör saker jag gillar, då är det som om tiden flyger i väg. Kanske är det däri svaret ligger. Eftersom jag blir allt bättre på att välja vad jag lägger min tid på ju äldre jag blir, så fyller jag förstås livet mer och mer med roliga saker.

När går tiden som långsammast?

När jag är i ett sammanhang jag absolut inte vill vara i. Jag försöker göra det bästa av de situationer jag hamnar i men om jag är låg på energi och inte har fått min egotid på länge så kan det vara svårt. Jag jobbar på detta. Inget blir bättre av att jag surar, jag vet ju det. Sedan de få gånger jag intervalltränar. Det spelar ingen roll om det är 30-sekundrare eller 4 minuter, de sista 10 sekunderna tycks ändå singla fram.

Hur länge tar det för dig att sminka dig?

Jag har i princip slutat med det till vardags. Om jag slarvat med att färga mina ögonbryn så fyller jag i dem, men that´s it. Det tar kanske allt ifrån tio sekunder till högst en minut beroende på hur lite färg det sitter i dem.

Vilken tidsepok skulle du vilja leva i bortsett från denna?

Ja, jag gillar inte att se bakåt. En snabbglimt absolut men jag längtar aldrig efter något som har varit eftersom jag tror att det vore rent ut förödande för mig. Så jag måste säga framtiden då.

Äter du fort eller sakta?

Jag gör många saker alldeles för snabbt. Även när det kommer till att äta. Fast om jag har sällskap kan det bli så att jag har fullt upp med att prata så att jag blir klar sist. Äter jag själv kastar jag i mig maten tyvärr och har alltid gjort det.

Vad gillar du mest att lägga ner tid på?

Mig själv. Jag kan vara ett riktigt egotroll men när jag ser till att fylla på mina energinivåer med egentid så är jag en så mycket snällare, trevligare och socialare människa. Så det gynnar liksom min omgivning ändå i slutändan. I svaret att lägga tid på mig själv så kan det också involvera andra människor. Genom att umgås med dem jag tycker om så fyller jag på mig själv med energi. Så jag menar inte nödvändigtvis att jag gillar att lägga tid på att vara ensam.

Vad gillar du minst att lägga tid på?

Städa. Det gillar jag inte alls. Fast jag vill gärna ha ordning och reda runtomkring mig så jag plockar hellre än städar. Dammtorka går fetbort. Då använder jag hellre dammunstycket på dammsugaren.

När brukar du gå upp och lägga dig på vardagar?

Jag går upp runt 6. Vissa dagar strax innan och andra dagar strax efter. Just nu har jag klockan ställd på 05:40. Jag mår bäst när jag sover runt 22 men det är inte alltid det lyckas.

Ditt längsta förhållande?

Mitt nuvarande. Vi har känt varandra i 11 år och hängt av och till under den tiden. De senaste sju åren har vi mer eller mindre "kilat stadigt".

Vad är den längsta perioden du varit singel?

Alla de år innan man började vara ihop. Sedan var jag singel under några års sammanhängande tid som vuxen också.

Vad skulle du gärna haft mer tid till?

Jag skulle gärna träna mer. Fast mest vill jag umgås med sådana som jag tycker om. Och läsa böcker. Det önskar jag att jag hann mer. Men samtidigt så tycker jag att jag oftast lyckas göra ungefär det jag vill när jag verkligen försöker. Andra dagar slösar jag bort.

Vad gjorde du för tre timmar sedan?

Det här är ett tidsinställt inlägg som jag skrivit på i omgångar så det är svårt att svara sanningsenligt med ett enda svar. Men när det publiceras (på mammas födelsedag, hipp hipp hurra) så hoppas jag att jag låg och sov tre timmar innan dess.

Vad gör du om tre timmar?

Tre timmar efter att det här inlägget publiceras, vilket är 05:00 så att mamma som är uppe tidigt ser grattishälsningen, så ska jag enligt plan sitta i bilen påväg på jobb.

Var ser du dig själv om tio år?

Menas plats rent fysiskt eller kanske mer var i livet? Om tio är år jag hursomhelst 45 år fyllda. Jag har massor av mer erfarenhet, jag har blivit klokare på så många sätt och lärt mig massor mer om mig själv och min omgivning. Jag har fortsatt utmana mig själv fysiskt och säkert testat något mer än löpning och cykel. Vette katten om jag inte skidat det dära Vasaloppet också. Sedan har jag förstås tagit revansch på Lidingöloppet som jag led igenom 2003 och sedan ryggat för väldigt länge. (Jag var anmäld 2013 men lyckades vricka sönder fötterna i min iver att träna terräng). När jag är 45 så kommer jag att ha varit mer om ännu mer mot- och medgång, men var så säker, jag har fortsatt sträva framåt!

Kommentarer

Anonym sa…
Tack, tack! Puss o kram o kör försiktigt! /mamma