NÄR VÅREN KÄNNS TUNG

Många blir trötta om hösten. När mörkret lägger sig, kylan kommer krypande och dagarna blir kortare och kortare tills dess det knappt alls blir dag. Jag har sällan varit en sån. Jag har njutit av hösten och de nystartskänslor den alltid gett mig. Jag har sett fram emot vinter med jul och allt som hör därtill. Sedan när våren kommit har musten liksom gått ur mig. Men nu känns det plötsligt tvärtom.

Jag har varit trött i vinter. Det började redan före jul och det har varit uppochnervända världen för mig. Jag har inte vaknat före klockan som jag brukar och jag har trots många timmar med sömn ändå inte känt mig riktigt på hugget på morgonen. Det har varit trögt att kliva upp. Jag har kommit på mig själv med att tänka negativa tankar där i sängen som "å vad trött jag är", "ånej är det redan morgon" eller "idag vill jag inte kliva upp". För lite drygt en månad sedan insåg jag det här och när jag började tänka på det insåg jag att jag inte riktigt kunde sätta fingret på vilket som var hönan eller ägget. Var det så att jag hamnade i en negativ tankespiral som därför triggat en dålig vana att "tillåta mig att känna morgontrötthet" eller var jag trött på riktigt och då började tänka negativt?

Hur som helst så bestämde jag mig där och då för att nu får jag baske mig ta och skärpa till mig!
Jag ska tänka positiva tankar på morgonen. Även om jag är trött ska jag trycka undan den tanken och VÄLJA att fokusera på något som är bra, till exempel på något roligt som jag har inplanerat. Och vet ni, det har fungerat tipptopp! Redan första veckan när jag övade på att starta dagen positivt började jag återigen att vakna före väckarklockan varje morgon. It feels good to be back, nu känner jag äntligen igen mig själv!

Därmed inte sagt att en inte får ha tunga perioder. Tvärtom tycker jag det är bra att vi är öppna och ärliga med att livet faktiskt inte alltid är en dans på rosor. Det jag menar är att ibland fastnar vi i något som vi med ganska enkla medel kan ändra på.


Här kommer eget och andras som rör temat att ha det tungt och enkla verktyg för att må bättre:


> Välj din morgon

> Måndagslistan: Vårtrött

> Ljuset hörrni, ljuset



Jag som piggelin i fredags morse! Den extrema morgontröttheten är som bortblåst och jag försöker verkligen tänka på att starta dagen med en positiv tanke. Allt blir så mycket enklare av en bra start

Kommentarer