Alldeles egen rabarber

Visst har jag sagt att jag skördat årets första rabarber?!


När L rensade ogräs vid våra rabarber en kväll förra veckan fanns bara små små röda knölar med lite grönt intill. Så kom solen och värmen med besked och på söndagskvällen kunde jag inte låta bli att plocka några. Det som på bara några dagar blivit decimeter långa skälkar fick bli till en smaskig rabarber- och hallonpaj. Så gott!

LÄS OCKSÅ: Sommarens mest frekventa efterrätt hos oss - recept på smulpaj

Till pajen testade vi för första gången oatleys havrevaniljsås. Jag brukar annars vilja "keep it simple" och göra egen sås med vispgrädde, äggula och vanilj, men nu när L gärna vill ha mjölkfritt och jag är lite trött på kokossmak till allt så passade detta bra. Innehållsförteckningen är inte sådär superkul, det är massor av lite tveksamma saker däri, men någon gång ibland funkar. Och smaken hörrni, den var faktiskt helt ljuvlig, det måste jag tillstå. 

Kommentarer