Veckans intervaller

Jag förstår att ni väntar med spänning på den här veckans intervallpass så det är väl lika bra att ni får det nu, eller hur?! Längre ner finns upplägget på passet som med fördel körs på löpband, men såklart även funkar utomhus.


Det är korta intervaller på programmet igen och framförallt så är det kort vila. Kräkjobbigt på riktigt alltså och lite lurigt att hitta utgångstempot för att orka hela passet igenom utan att behöva sänka farten. Men det ska ju inte vara för lätt heller. 

Trötta men ändå nöjda med att ha genomfört passet!

För egen del tänkte jag att jag skulle ta revansch på det där 4:30-tempot som jag inte klarade av på 70-sekundersintervaller för nån månad sedan och blev mentalt knäckt över. Nu var intervallerna kortare och jag kände mig förhållandevis trygg med att det skulle gå. Planen var att köra samma tempo rakt igenom, men undantag för den sista för då ville jag spurta. 

Nu hade jag hoppats att det där med 4:30 skulle kännas enklare. Eller alltså, tempot i sig var inga problem, jag tyckte att pulsen låg bra redan direkt. Problemet var bara att på 20 sekunders vila hann pulsen knappt börja vända neråt förrän det var dags att gå på´t igen. Jag återhämtar mig bra på 30 men på 20, nä nästan inte alls kändes det som. 

Nu är jag ändå nöjd över att jag bet i och höll mig till planen. På sista intervallen skruvade jag upp tempot till 3:30 och spurtade ända in i mål som jag hade tänkt. Slitigt med nyttigt pass!

Passupplägg 40/20-intervaller:

  • Uppvärmning; 3 minuter promenad + 10 minuter jogging med 4 spurter på slutet
  • Intervallblocket; 12 x 40 sekunder (4:30) med 20 sekunder ståvila
  • Nedvarvning; 10 minuter jogging

Kommentarer