Löpbandsintervaller of the week

Undrar du var veckans intervaller tagit vägen? De har dröjt lite eftersom både Emma och jag varit slitna från förra veckan, men nu har vi smällt av dem. Passupplägget hittar du längst ner.


LÄS GÄRNA: Veckans intervaller (om du missade förra veckans omgång så finns passet där)


Sliten från förra veckan är förresten bara förnamnet! Jag har skrivit det förut men kan inte låta bli att påtala det igen, om inte minst för mig själv, att tävla i farter och distanser över sin egen förmåga, det vill säga det en är tränad för, det är verkligen påfrestande. Fredagens St Olavslopp satt i mina lår ordentligt ända till tisdagen, och faktiskt om jag spände till även på onsdagen. Nästan en vecka med värk alltså. Men vad gör väl det i det stora hela, loppet var ändå en bekräftelse på att jag är på väg åt rätt håll och jag upplevde ingen smärta i min problemfot varken under eller efter loppet.

Löpbandspasset med Emma var således första passet i löparskor sedan tävlingen och jag kan inte skryta med särskilt mycket annan träning heller förutom cyklingen i söndags, däremot har jag vardagsmotionerat en del med gräsklipparen. Trots det eller kanske på grund av (jag kan bli rätt seg av att inte röra på mig) så var benen inte värst snabba på löpbandet. Jag gick ut i 5:00-tempo på den första 60-sekundersintervallen, ett tempo som jag snittade på andra kilometern i fredags och då tyckte var behagligt. Nu var det inte alls skönt. Kämpade ändå på och lyckades öka tempo och var sopslut efteråt. Det var bra gjort ändå av mig, jag brukar ju annars fega lite med farten.

Klantapa. Ombytt och klar insåg jag att det inte fanns några löparskor med i packningen. Som tur var så var jag ute i god tid och kunde ringa Emma och be henne ta med sina minsta löparskor, hon har större fötter än mig

I väntan på skorna så knatade jag på löpbandet vilket inte alls var särskilt skönt för hälarna. Go´are då att jogga/tassa lite lätt 

Är du sugen på ett intervallpass? Testa 60-sekundare och kör hårt vettja! Mitt tempo står angivet inom parentes men strunta i det och välj en fart som känns lagom för dig.

Passupplägg 60-sekundare:

  • Uppvärmning; 10 minuter jogging
  • Intervallblocket; 12 x 60 sek med 30 sek ståvila - 6 st (5:00) + 3 (4:45) + 3 (4:30)
  • Nedvarvning; 10 minuter jogging

Kommentarer