Hitta formen?!

Jag har många gånger haft Tjejmilen som ett av mina stora mål för året och satsat på att försöka persa. I år är läget förstås ett helt annat och något tidsmål har jag inte på det sättet. Samtidigt vill jag såklart få en så bra dag som möjligt där ute på banan och känna att jag är mitt bästa jag utifrån förutsättningarna.


Med två korta löppass i veckan (ca 4-5 km) under sommarträningen blir jag ingen raketlöpare på milen, det säger sig själv, men som sagt vill jag ändå kunna njuta av loppet och få känna mig snabb. Åtminstone på första halvan. Sedan får jag ställa in mig på att det kommer att vara lite kämpigt mot slutet, men hej, det ska inte vara för lätt här i livet. Jag kommer säkerligen att uppskatta målgången mer i år än jag gjort tidigare.

När jag varit i bra slag har jag brukat "toppa" inför tävlingar, så att jag haft en två veckors nedtrappning innan loppet för att känna mig pigg i benen på startlinjen. Nu kör jag inget sådant utan tränar på ungefär som tidigare i varje fall när det gäller löpningen. Cykling däremot har det knappt blivit alls sedan cykelvasan, så på så sätt har jag ändå motionerat lite mindre totalt sett. Den här veckan satsar jag på att springa två gånger innan loppet faktiskt, så att jag känner mig snabb. Jag körde utomhus igår, 30-sekundare med ett högt men inte tokhögt tempo. Sådär så att jag känner att jag springer på i ett bra tempo men utan att sprinta och få syrakänning som jag annars strävar efter på korta intervaller. Med fem minuter jogguppvärmning och sedan ungefär 20 löpintervaller med gåvila mellan för att avsluta med en 300 meter fartökning, följt av jogg och promenad. Lätt och fint pass. Nu längtar jag till loppet!

Ska du också springa Tjejmilen på lördag?

Jag har tydligen rosa hår igen. Den här gången var det inte min idé utan min frisörs och hennes kollegor. Jag gillar förändring så jag hade inget emot att ta den vägen ett tag en gång till

Kommentarer