Lek med farten

Nu när vi kommer allt närmare Tjejmilen så satsar jag på att springa lite längre intervaller än de 30-sekundare som jag annars den här sommaren gärna tagit till. Här kommer ett tips på hur en kan lura hjärnan till att springa snabbt längre för den som är van vid att stå- eller gåvila under intervallträningen.


Det här med vilan förresten, om en föredrar att stå, gå eller jogga under viloperioderna under ett intervallpass varierar från person till person. Det finns fördelar och nackdelar oavsett vad en väljer. Själv ståvilar jag i princip alltid då jag tränar på löpband, gåvilar utomhus när intervallerna går på tid men joggvilar nästan alltid när jag springer backe.

Tjejmilen närmar sig med stormsteg. Ska du också springa?

En sak som jag har upptäckt är att i perioder då jag sprungit mycket intervaller och få rena distanspass, oavsett om det berott på att jag satsat på att bli snabbare eller om jag varit skadad och därför haft svårt för det monotona i distanspassen, är att jag på tävlingen hela tiden längtat efter att få stanna. För så är ju intervallerna - det är nästan alltid nära till vila och hjärnan ser det som ett efterlängtat delmål. Men när en ska springa ett millopp så blir det väldigt jobbigt mentalt att redan från start springa och tänka på att en vill stanna och vila.

Ett sätt att lura hjärnan är att träna på att bryta mönster och springa vidare trots att hjärnan tror och vill att den ska få stanna. Eftersom jag på senaste tiden som sagt sprungit en del 30-sekundersintervaller så bestämde jag mig häromdagen för att göra dem på ett annat sätt. Det "vanliga" utomhusupplägget brukar vara att jag kör ungefär 20 stycken halvminutare snabblöpning som varvas med gåvila. Nu ändrade jag det så att jag fortfarande hade intervalltimern inställd att pipa var 30:e sekund men att jag lekte med farten så att pipet inte alltid betydde GÅ.

Passupplägg fartleksintervaller:


  • Uppvärmning 5 minuter jogg + 30 sekunder gång
  • Fartlek 30 min; Upprepa spring långsamt 30 s, spring snabbt 30 s, spring långsamt 30 s, gå 30 s tills tiden är slut
  • Långspurt ca 300 m
  • Nedvarvning promenad
Augusti kom med svala kvällar och kalla nätter men jag kämpar på med shorts ett tag till

Kommentarer

Populära inlägg