3 träningspoddar jag inte vill vara utan

Jag lyssnar rätt mycket på poddar av olika slag, och när jag tränar blir det nästan alltid någon form av träningspodd. Mina favoriter varierar över tid, men just nu har jag tre stycken som jag riktigt kan längta efter ska släppa ett nytt avsnitt.


Som med allt annat så är det förstås vissa grejor jag gillar mindre med de här poddarna också, även fast jag räknar dem till favoriter. Som exempel är jag totalt ointresserad av diskussioner kring vikt och viktnedgång eftersom jag inte känner att det är applicerbart på mig. Jag är heller inte intresserad av kostråd eller tips på kostupplägg eftersom jag för stunden trivs med mitt eget. Men så här är det ju alltid, alla ämnen passar inte alla. Det kanske är svårt att hålla sig ifrån dem också eftersom för många är träning väldigt mycket kopplat till både vikt och kost. Dock inte för mig, så det är väl därför jag helst skulle spola förbi sådana diskussioner.

Hur som helst, här kommer mina favoriter utan inbördes ordning:

Träningpodden

Lovisa "Lofsan" Sandström och Jessica Almenäs pratar träning, karriär och vardagsliv. Det här är en podd jag blir glad av för det skrattas rätt mycket och de är härligt öppna med sina egna styrkor och svagheter. Ibland diskuteras tyngre ämnen som utmattning och psykisk ohälsa, men de lyckas ändå få en positiv och peppande slutkläm på det hela. Avsnitten är ofta 45-60 minuter långa och passar perfekt för mig som kan lyssna medan jag klär på mig inför passet, tränar och sedan lite stretch eller annan avrundning tills podden är slut.

Maratonpodden

Petra Månström pratar med mer eller mindre kända profiler inom "snorsport" som hon kallar det, alltså uthållighetsidrott. Jag är väldigt blödig när det kommer till prestationer och kan ofta få en stor klump i halsen eller till och med börja gråta om en idrottare berättar med inlevelse om antingen en stor framgång eller en besvikelse. Ibland är jag lite för empatisk för mitt eget bästa... Men jag blir nästan alltid sjukt träningspepp när jag lyssnar på maratonpodden. Avsnitten är oftast från en timme och uppåt. Perfekt på längre löp- eller cykelpass.

Styrkebyrån

Johanna Barvelid och Clara Fröberg snackar om att våga lyfta tungt, och mycket annat. I den här podden är det mera "träningsnörderi" än i de andra två som jag listat, och det gillar jag också. Det blir lite mera utbildande och påfyllning till kunskapsbanken samtidigt som de är roliga att lyssna på. Passande nog har den här podden lite kortare avsnitt, ungefär 30-40 minuter ofta, vilket gör att jag gärna lyssnar när jag kör styrkepass hemma, tar en promenad eller också när jag springer min favvoslinga här hemma som tar nästan exakt 30 minuter.

Ute på en höstig kvällspoddwalk för ett par veckor sedan, med Johanna och Clara från styrkebyrån i öronen

Kommentarer