5 bra saker med höstlöpning

Jag älskar alla årstider, i varje fall precis när de har börjat. Då njuter jag i fulla drag av nyhetens behag och tycker lite klyschigt att "den bästa tid är nu"!


Just hösten är bra härlig och höstlöpning kan vara det allra bästa. Jag har samlat mina 5 bästa saker med att springa nu i en lista, här kommer den.

1. Vackert i naturen
Alla årstider har sin charm och visst är det fint mer eller mindre året om, men just hösten med sina färgsprakande kontraster känns ändå som något alldeles extra. Grönt gräs, till rött, orange och gult på träden och så blå himmel eller blått vatten till det, magiskt!

2. Frisk luft
Visst känns väl luften annorlunda på hösten? Den är så frisk, klar och krispig på något sätt. Som om den har till uppgift att fylla oss med syre och energi inför den årstid som komma skall.

3. Kravlöst
Ofta när hösten kommer så har jag sprungit klart årets tävlingar. Därför känns alltid träningen på hösten så kravlös och prestationsfri, vilket är härligt. Inte för att jag brukar känna mig särskilt pressad annars heller, men skillnaden mentalt är ändå märkbar. På hösten springer jag bara för ren njutning, för att det är kul och för att jag mår bra av att röra på mig.

4. Lätt
Om hösten går det ofta lätt för mig att springa. Då har jag tränat hela våren och sommaren så att jag är i min allra bästa form nu. När det går lätt är det roligt. Det gör hösten till en härlig årstid för att springa långt.

5. Lagom temperatur
På sommaren kan det vara tokvarmt. På vintern kan det vara tokkallt. På hösten är det mittemellan och lagom är inte tråkigt i det här fallet utan perfekt. Det är lätt att klä sig för löpning utan att behöva bli för varm eller kall.

Det var mina 5 bästa saker. Kommer du på något mer som gör höstlistan komplett? Lämna gärna en kommentar vettja!

 
Från i söndags då vi hängde kvar en stund i Vålådalen efter löpningen till Nulltjärnarna. Finväder och finsällskap satt gott tillsammans med en kopp kaffe och medhavda smörgåsar

Kommentarer