"Fjällöpning light" till Nulltjärnarna

Om du letar lätt fjällöpning så kan jag verkligen rekommendera en tur till Nulltjärnarna i Vålådalen. Du springer på fin stig med ett fåtal mer tekniska partier där det är rejält rotigt, men i övrigt är det bara att trampa på.


Du befinner dig i vacker natur med fjälltoppar runtomkring, men löpningen till Nulltjärnarna från Vålådalens ledcentral är förhållandevis slät, och passar därför de flesta. Tar du stigen från ledcentralen är det bra precis 4 kilometer enkel väg upp. På plats finns möjlighet att göra upp eld, ta ett dopp eller fika medhavd matsäck i något av vindskydden.

Vi styrde kosan dit i söndags. L och jag sprang på stigen medan resten av gänget cyklade vägen upp, för ja, Nulltjärnarna kan du nå även på det sättet. Verkligen lättsamt för barn och personer med rörelseproblem, alla kan komma ut i naturen!

Vi tassade en extravända när vi ändå var däruppe innan vi gav oss av tillbaka igen. Jag var trött på nervägen så även om det är enkel löpning så lyckades jag trampa snett på en rot och flög framåt i en väldans vurpa. Det gjorde tokont i min dåliga vänsterfot precis när den vred sig men smärtan gick över lika snabbt som den kom, som tur var.

Kommentarer