Hemma i soffan, om lite av varje men mest skidrelaterat

Äntligen! Jag sitter hemma i soffan, efter en riktigt bra Stockholms-vecka, och Vinterstudion är igång. Som jag har längtat! Det är det enda jag följer på TV och det tänker jag fortsätta med, en härlig vintertradition.


Dagens tävlingar från Bruksvallarna har inte dragit igång ännu, så i studion diskuteras just nu doping, strategisk medicinering av friska individer med astmamedicin och de två specifika norska dopingfall som uppdagats sedan förra säsongen. Just det här med astmamedicin tycker jag är lite intressant. utifrån mina egna erfarenheter. Jag kan nämligen hålla med den norske läkaren som de intervjuade idag om att personer som inte har en astmadiagnos kan ha astmaliknande problem, men jag tycker absolut inte om ifall man medicinerar alla åkare som någon sorts allmän metod eller strategi.

Jag är en ju en sådan som vid vissa tillfällen de senaste 15 åren har drabbats av astmasymptom i samband med hård ansträngning, ansträngning i kyla samt efter en förkylning. Jag får hosta, lätta andningsproblem och framförallt smärta och kraftig irritation i luftrören. I våras efter min förkylning så hade jag problem i drygt två månader. När jag har dessa symptom så kan jag inte träna för då blir det värre. Jag kan motionera på låg puls, men så snart pulsen går upp så gör det ont och blir irriterat i luftrören. När jag har medicinerat med pulmicort (tror jag att det heter?!) så har besvären dämpats snabbt och jag har kunnat återgå i träning igen. Jag har testat det för många år sedan, det var 2003, och det fungerade kanon (i våras medicinerade jag inte alls utan lät det läka ut av sig själv). Jag har testat bricanyl också för några år sedan, men upplevde inte alls att jag fick effekt från det. Jag är inte astmatiker men kan alltså få vissa av symptomen, och viss medicinering gör att jag kan återgå till träning snabbare än om jag inte hade medicinerat. Där, att kunna komma tillbaka till hård träning snabbare tack vare medicin, där finns troligen en fördel med medicinering även om det kanske är lite oklart om medicinen är prestationshöjande i sig. Just det här diskuteras inte så mycket i media men borde göra det. Ska det vara tillåtet eller inte? Där är jag kluven. Om jag hade varit elitidrottare hade jag troligen velat medicinera för att inte tappa flera veckor av viktig träning, samtidigt är jag givetvis helt emot all form av doping.

Med en kopp kaffe och en "snutt" från mina hembakta chokladsnitt. I stället för traditionellt pärlsocker har jag denna gång hackad sötmandel på kakorna

Nästa tveksamhet är det här med stavlängden. Nytt för i år är att i klassisk skidåkning så får stavlängden uppgå till max 83% av åkarens längd. Jag har inte detaljstuderar detta så jag vet inte om det är längd när man har pjäxor och skidor på eller om det är i strumplästen, men av ren nyfikenhet så kollade jag var den procenten gör på min längd. Jag tycker nämligen att mina klassiska stavar känns väldigt korta, jag tänkte på det senast igår kväll då jag tog några varv i mitt spår när jag kom hem, men det kanske kommer av att jag är så van att skejta och i många år åkt klassiskt med dem då jag åkt med kiddosarna. Insåg dock vid uträkningen att de är 5 cm för långa mot vad som är tillåtet... 

...och apropå mitt skidspår, det har snöat över helt under veckan när jag varit borta. När jag kom hem igår kväll kunde jag inte motstå frestelsen att köra några varv men då blev det inte försiktig upptrappning utan mera ös rakt av. Så nu är det inte alls lika raka och fina spår längre utan ganska söndermosade. Nåväl, de är fortfarande fullt åkbara. Dessvärre lyckades jag återigen dra upp skavsåren så idag får jag plocka fram skejtutrustningen om jag vill åka skidor. Jag funderar på att åka ner och kolla om det är pistat i spåren här i närheten. 

Hasse kommenterade mitt skavsårsinlägg tidigare i veckan och jag tror att han kan vara något på spåren faktiskt. Det här med att det ska vara absolut rent. Jag har duschat kvällen innan och sedan gått direkt i säng utan att ha strumpor på, sedan har jag satt på plåstren på morgonen efter utan att tvätta huden eftersom jag har tänkt att det ska vara absolut torrt. Där har jag en grej att testa således. Tack för tipset, Hasse. Jag återkommer framöver om det gjorde susen eller inte!

Kommentarer