Den där viktiga moroten in i 2017

Året börjar närma sig sitt slut och jag har så sakta börjat blicka fram emot 2017! Det kommer att bli ett roligt år på många plan och jag har bestämt mig för att prova en del nya och nygamla saker.


På tränings- och tävlingsfronten så har jag bestämt mig för att boka in några saker betydligt tidigare på året än vad jag gjort förut och därmed ska jag också vara mer strukturerad i min träning än jag varit de senaste åren. Det känns både pirrigt och kul. Jag har saknat den där moroten som hjälper mig med träningsmotivationen. Att röra på mig och sköta min motion, det gör jag. Det har blivit en naturlig del av mitt liv och jag ser till att få ihop det minst 2-3 gånger i veckan. Däremot så blir det betydligt mindre fokuserad träning än jag egentligen vill. Det har blivit alldeles för lätt för mig att bortförklara för mig själv och komma undan, när jag ändå inte har några tävlingar inbokade där jag vill prestera.

Första tävlingen ut i vår ser ut att bli Stafettvasan den 3 mars. Jag ska åka med ett gäng kollegor och jag tror att det här var första gången jag "outade" det här i bloggen. Där ska jag åka den sista sträckan på 19 kilometer, från Hökberg till Mora. Det är en tur som jag har avverkat några gånger nu, både på cykel och i löparskor, men det ska bli första gången någonsin på skidor. Inte för att jag kommer ihåg den särskilt väl ändå eftersom jag har en tendens att förtränga sådant. Jag har för övrigt inte deltagit i något längdskidlopp alls sedan jag var barn, så det kommer säkert att bli en ny och ovan upplevelse i vilket fall.

Längdskidåkning i Sälen, i mars 2016

Mitt mål med deltagandet i loppet är att jag ska känna mig stark hela vägen och kunna trycka på ordentligt den där sista kilometern in mot målgången i Mora. Jag vill ha roligt hela vägen och känna att skidorna går fint och att kroppen levererar utifrån mina förutsättningar. Däremot bryr jag mig inte ett dugg om tiden eller någon placering. Som nybörjare tänker jag bara gå på känsla!

När det gäller träning fram till loppet så är det inte helt enkelt att lägga upp en plan med tanke på mina jobbresor, men ett ramverk har jag ändå satt. Från och med den 1 januari har jag åtta träningsveckor. Mitt träningsmål är att åka skidor i snitt två gånger i veckan fram till dess, vilket alltså innebär att jag ska ha genomfört 16 pass på längdskidor under den perioden.

Sedan blir det Womens Health Halvmaraton den 22 april. Jag fick ett infall för någon vecka sedan och anmälde mig till loppet, kanske läste du om det här? Jag har aldrig sprungit loppet men det går på Djurgården med omnejd och där har jag ju sprungit Tjejmilen otaliga gånger. Distansen halvmaraton har jag löpt förut, bland annat på Göteborgsvarvet, men det börjar vara rätt många år sedan nu. På så sätt blir även det här en delvis ny upplevelse och precis vad jag behöver.

Strax före start på min första halvmara (Göteborgsvarvet 2011)

Jag har funderat lite kring målsättning i loppet och här skulle det kännas konstigt att inte skriva ut någon måltid. Att tro att jag ska kunna springa på samma nivå som tidigare är förstås inte realistiskt men under 2 timmar vill jag gärna komma. Det innebär en kilometertid på strax under 6 minuter per kilometer och det kommer jag behöva träna här i vår för att fixa. Ett ganska standard träningspass för mig just nu är 4-7 kilometer i 6:30-tempo.

Apropå träning, min kalender är tight och skidloppet kommer jag att ha i fokus fram tills dess att det är avklarat. Jag kommer ändå sätta två löppass i snitt som mål för årets första åtta veckor och sedan trappa upp det till tre pass per vecka därefter. Under januari och februari ska ett pass i veckan vara längre än 10 kilometer och från och med början på mars trappar jag upp det till 15 kilometer eller längre. Håller jag det känner jag mig tämligen trygg med en tid under 2 timmar.

Det kommer således att bli en riktigt kul inledning på 2017 för min del. Har du satt dina mål för nästa år ännu?

Kommentarer

Populära inlägg