Kyrkspåret i Åsarna

Jag måste bara passa på och slå ett slag för Kyrkspåret i Åsarna, mitt favoritspår för längdskidåkning sedan många år. Det var där jag för 15 år sedan började åka skejt med min älskade följeslagare Java, en strävhårsvorteh (en fågelhund alltså), och fick känna på hur det var att flyga fram i spåret förbi alla duktiga åkare. 

Sedan dess har jag flyttat från bygden igen men återkommer ändå ofta på vintern när jag är hos mamma och pappa i grannbyn Brånan. Kyrkspåret är ett lättåkt spår på 15, 10 eller 4,5 kilometer. Jag väljer oftast det korta men åker flera varv när jag orkar, vill och har tid. Här uppe åker en på natursnö, tillskillnad mot nere vid skidstadion och skidskyttestadion, där de kör konstsnö vid behov och om vädret tillåter.

Alla är välkomna till Åsarna och de dina spåren förstås. Klubben Åsarna IK har gjort ett kanonjobb som fått till så fina spår trots det växlande vädret hittills i vinter. Under helgen körde de snökanonerna för fullt, mer eller mindre dygnet runt, och många ideella krafter fanns ute för att hjälpa till. Klubben tar ut en liten spåravgift om du vill åka, vilket är väl värda pengar att betala för att kunna åka i spåren. Numera går det finfint att betala på plats vid spåret via swish, eller hemma i värmen innan en åker dit. All information om klubben, spåren och avgifter finns på webbsidan guldbyn.nu

Jag åkte på spåren i söndags, som spårvärd. Då hade det kommit några centimeter nysnö men de hade dragit både för klassiskt och skejt på morgonen, så det var riktigt fina förutsättningar trots tövädret tidigare under veckan.

Kommentarer