Kyrkspårets långa slinga

Du kan räkna med en hel del skidinlägg här nu fram till och med den 3 mars då Stafettvasan går av stapeln. Det känns liksom oundvikligt. 


Årets bästa pass på skidorna hittills och troligtvis totalt eftersom året väldigt snart är slut, var annandagens åk i Åsarna på Kyrkspårets långa slinga. Jag har bloggat om spåren förut, bland annat här, men nu vill jag slå ett slag för rött (15 km) spår. Vi åkte först en kortare sväng tillsammans med familjen och när de packade ihop och åkte hemåt så stannade L och jag kvar för att på pappas rekommendation ta oss an det han sade var den bästa slingan just nu. Han hade gjort några timmar med skoter och spårkälke dagen innan och vittnade om att 15 kilometaren var magisk ute på myrarna.

Pappa hade helt rätt. På myrarna var snöläget klart bättre än inne i skogspartierna där det bitvis var isigt och på ett ställe snudd på barmark. Dessutom var ljuset något alldeles extra, du vet så där rosaskimrande som det kan vara en vinterdag i december när solen inte riktigt tar sig upp. Nu håller jag tummarna för att det ska komma mer snö, så att jag får fler sådana där fina dagar på långa slingan och riktigt bra träning inför Stafettvasan.

På väg hem efter en magisk tur på Kyrkspårets 15-kilometersspår

Kommentarer