Motion mot depression

Även om den här bloggen längre tillbaka i tiden har varit rätt så fokuserad på träning för prestation, och troligen kommer att gå mer åt det hållet igen nu när jag har anmält mig till några lopp, så är det jag egentligen brinner för att inspirera människor till att röra på sig. 


Jag vill sänka tröskeln och få människor att förstå att allt räknas. Att en inte behöver springa lopp, springa långt eller ens springa alls. Det funkar att promenera också eller cykla till jobbet, bara en gör någonting med kroppen för det är vad vi är skapta för och det är när vi gör det som vi mår som bäst i kropp och knopp!

Därför blev jag så glad här i veckan när jag äntligen fick möjlighet att stifta bekantskap med Anders Hansen. Du kanske har hört om honom? Han har skrivit en bok som heter Hjärnstark, som uppmärksammats rätt mycket i media. Jag har varit nyfiken på honom och boken länge, men har inte kommit mig för att göra slag i saken. Nu har jag tagit första steget tack vare maratonpoddens senaste avsnitt där Petra möter honom i ett spännande samtal om motionens påverkan på hjärnan.

Jag var ute och sprang intervaller samtidigt som jag lyssnade så jag kan inte svära till hundra procent nu på att jag uppfattat allt rätt, men om jag inte är helt fel ute så sade han att forskning visat att löpning 3 gånger i veckan a 45 minuter har jämförbar eller bättre effekt på lätt till medelsvår depression än läkemedel (!). Att röra på sig mindre än så är inte förkastligt, tvärtom, 5 minuter är bättre än ingenting och den nämnda dosen är som sagt för att få full effekt.

Motion upp i åldern har tydligen också enligt Anders långt bättre påverkan på hjärnan än vad korsord och sudoku har. Hjärnan är enormt föränderlig och det bildas hela tiden nya hjärnceller och nya kopplingar, och det stimuleras av att vi rör på oss. Så häftigt! Har du läst boken eller har något annat som du tycker att jag bör veta i ämnet (medhåll eller mothugg) så lämna gärna en kommentar. Jag har som sagt inte läst boken ännu.

Från en dag i somras då jag hade sprungit en mil för första gången på länge och var "hög" på livet och på löpning!

Kommentarer