Det där j**kla morgonpasset!

"Det löppass som ligger framför dig denna vecka blir lite vad du gör det till; det är nämligen ett morgonpass som du springer i den intensitet som du tycker passar. För vissa kommer en trött morgonjogg att vara en bragd – för någon annan är intervaller på morgonkvisten vardagsmat. Oavsett vad du gör – se till att du gör det! 15, 30 eller 45 minuter – på 70% av maxpuls eller nära tröskel, det är upp till dig! Make use of your power hour!", så var uppmaningen den här veckan i Saras januariutmaning.

Ungefär såhär kändes det direkt efter passet; lite lagom, yr och svettig, fast glad och nöjd såklart!
Alla som känner mig eller som läser bloggen vet att jag inte är någon morgonträningsperson av rang. Jag glimrar till ibland, särskilt om somrarna då jag brukar kunna få till en härlig rutin med morgonjoggar, eller på mina jobbresor. När jag läste om veckans pass var min första tanke "NEJ". Sedan tänkte jag att okej, jag sparar passet till helgen för då är definitionen av morgonträning att träna strax efter att jag klivit upp, vilket inte behöver vara så tidigt. Men sedan blev den här veckan lite som den blev, med långa jobbdagar, och då fick jag tillslut vara lite sträng med mig själv och hoppa upp på torsdagsmorgonen och köra det där passet ändå nere i Västerås på ett löpband i hotellgymmet.


Något superpass blev det väl helt ärligt inte. Jag snoozade en gång eller två och till slut hade jag bara 20 minuter till mitt förfogande för att hinna med dusch, frukost, utcheckning och till jobbet i tid, men jag gjorde det! 

"Snabbmorgonpasset"

  • Uppvärmning; 5 minuter jogging
  • Intervallblocket; 10 x 30 sek med 30 sek ståvila
  • Nedvarvning; 5 minuter jogging

Suddigt, svettigt men härligt! Oavsett vad jag tycker om morgonträning går det inte att komma ifrån att efteråt känns det alltid helgrymt - bästa starten på dagen

Kommentarer