En perfekt dag för att gå på skidor

Efter den senaste veckans snöoväder och kyla så var det nog många som såg fram emot den här lördagen. Temperaturen hade krupit upp mot nollan och på skidspåret var det nästintill vindstilla. Så gott som perfekta förutsättningar för att gå på skidor!


Jag åkte ner till spåret här i Brunflo strax före klockan tolv och parkeringen var i stort sett full med bilar och vid grillplatsen intill samlades stora och små för korvgrillning, kaffe ur termos och pulkaåkning. Elden sprakade stämningsfullt och röken slingrade sig upp mot himlen. Glada skratt och ett och annat tjut hördes från de lekande barnen. Det var lätt att smittas av den härliga stämningen.

Jag stakade ut på första varvet och kände mig rätt så tung och trött i kroppen efter gårdagens eftermiddagsåkning. Jag fick peppa mig själv med att farten inte spelar någon roll och att det viktigaste skulle vara att genomföra, att det är okej att vara trött. Den jobbiga känslan satt i första varvet och en bit in på det andra, men sedan var det som att jag hittade tekniken mer och vågade lita på fästet. Jag kunde åka mer med ben och bål och mindre på armarna. Plötsligt kändes allt mycket bättre. Mitt tredje varv var inte det snabbaste men då hade jag trots allt den klart bästa känslan och kroppen svarade på ett helt annat sätt.

En riktigt fin dag för skidåkning! Jag har underställd från craft, vintertights asics, jacka från NIKE, pannband KariTraa, pjäxor från fischer och runt midjan en julklapp, ett vätskebälte av märket One Way
Jag lyckades med en vurpa också. Det var på varv nummer två i ett skogsparti där jag kände redan vid första passeringen att högerskidan högg fast lite. Andra gången hade jag tydligen glömt det och lyckades väl lägga lite väl mycket vikt just på den skidan just där. Det tog tvärstopp och jag flög. Tur i oturen att jag åker så sakta så det blev inga större besvär mer än att jag blev väldigt förvånad, och snöig eftersom jag hamnade utanför spåret i lössnön.

På sista varvet pratade jag med några glada pensionärer och vi kunde inte annat än att konstatera att det var en härlig dag på skidorna. Vad har du gjort idag?

Jag är fortsatt väldigt nöjd med mina skidpjäxor, de är både bekväma på foten och riktigt varma. Jag är annars en riktig fryslort om fötterna, men inte i dessa

Kommentarer