Ett rörligt liv

Träning är bra men motion och en aktiv vardag är ännu viktigare skulle jag säga. Människan är inte gjord för att vara så stillasittande som vi har blivit i dagens samhälle och fastän jag vet det är det svårt att bryta gamla invanda mönster.


Jag försöker tänka på det varje dag och 2016 hade jag det som en av mina visioner eller intentioner, att jag skulle ha ett rörligare liv varje dag. Utan att på något sätt ha mätt det tror jag att jag lyckades. Inte så tillvida att jag tränade mer, för det gjorde jag inte, men däremot har jag försökt att göra små förändringar i min vardag så att jag rör på mig mera.

Att vi flyttade till hus har hjälpt till förstås. Bara att förflytta sig i hemmet mellan kök, toalett och sovrum ger fler steg än förut eftersom vi bor större nu och dessutom på två våningar. Innan det gick jag sällan i trappor och nu blir det flera gånger om dagen, de dagar jag är på hemmaplan vill säga. Till det kommer gräsklippning och snöskottning, sådant en inte gjorde när en bodde i lägenhet. Det är bra skit det!

Skridskor hör inte till mina favoritaktiviteter precis men efter en stapplig inledning så kom jag ändå igång hyfsat. Systeryster Elin är snäppet bättre. Foto: Emma Borg

Sedan gäller det att hänga med på aktiviteter när tillfälle ges. Jag tror generellt att personer som har barn rör på sig mer än andra, även om en inte är superaktiv i lekar och sådant. Därför passar jag på att följa med kiddosarna och sparka boll eller som i söndags, åka skridskor, ibland. Jag äger inte ens ett par egna skrillor men någon gång om året händer det att jag plockar fram mammas gamla pärlor och glider runt lite.

Elin har en hood från Houdini och jag har en jacka från nike. Foto: Emma Borg

Min åkning har rätt mycket att önska. Till och med Nilas 5 år åker ifrån mig nu, vilket väl säger en del, men det gör inget. Det är bara kul att få vara med och dela det som de små brinner så mycket för, samtidigt som en själv får röra på sig, öva lite på balansen och helt enkelt komma ifrån soffan ett tag. 

Kommentarer