Löpband på veckans andra spring

Det går inte att klaga på min start på löpträningsåret 2017. Jag har gjort det jag ska, faktiskt redan i onsdags då jag avverkade veckans andra och sista löppass enligt plan. En skön känsla.


I måndags sprang jag "långt", en mil som just nu får räknas som långt för mig, och sedan rev jag av ett gäng löpbandsintervaller faktiskt, tro det eller ej, som mitt valfria pass. Det var inte planerat utan jag packade med mig träningskläder när jag åkte till jobbet för att eventuellt hänga med L till gymmet på kvällen. Så blev det inte men då tänkte jag att har jag ändå dragit med mig grejorna så kan jag lika gärna använda dem.

Som vanligt när jag ska komma igång med intervaller, särskilt på löpband, så blev det trettiosekundare, närmare bestämt femton stycken. Jag tyckte generellt att det kändes bra, jag lyckades hålla en hygglig teknik och kontakt med bålen hela vägen igenom, vilket har varit lite knepigt för mig senaste året när jag har sprungit mindre än förut. Det tar jag med mig som positivt från passet. Som förbättringspunkt får det bli att jag ska spänna bågen lite tuffare nästa gång. Jag kan hålla en högre hastighet från start än vad jag fegade med nu.

Årets första löpbandspass:

  • Uppvärmning; 10 min promenad + 5 minuter lätt jogg
  • Intervallblocket; 15 x 30 sek med 30 sek vila mellan varje, fartökning efter var 5:e
  • Nedvarvning; 5 minuter jogg
  • "Löparprehab"; 10 st tåhävningar, 10 st höftpendel med varje ben, 3 varv

Jag gillar löpbandsintervaller och just trettiosekundare är min favorit!

Kommentarer

Tobbe sa…
Vad springer du på för hastighet på bandet och hur mycket ökar du där vid var femte? Jag har svårt att hitta den perfekta insteget när jag kör. Tenderar att alltid få ut lite för hårt :)
SARA BORG sa…
Tobbe, mitt problem är det omvända. Jag fegar! Jag gick ut i 4:30 min/km ökade till 4:15 och avslutade med 4:00. Eller ja, den allra allra sista körde jag i 3:30, vilket är det tempo jag brukade köra mina trettiosekundare i förr då jag sprang med på löpband.