Nån sorts summering

Årets första träningsvecka är snart till ända och det känns riktigt gött att få summera och känna att jag är igång helt enligt plan inför vårens mål, Stafettvasan om mindre än 2 månader och sedan den halvmara som jag ska springa i april. 


Just nu sitter jag uppkrupen i skräddarställning i soffan med datorn i knät och en kopp kaffe bredvid mig. Herrarnas final climb i årets Tour de ski är precis avslutad och Vinterstudion summerar dagen. Jag tänkte därför att jag också passar på att göra en liten summering av min träningsvecka och små glimtar från den här trettonhelgen.

I måndags startade jag halvmaraträningen starkt och genomförde veckans viktigaste pass, det långa distanspasset, en milrunda med pannlampa i långsamt tempo. I och med det var jag också med och tävlade om underställ från Craft i januariutmaningen let´s get this party started. Sedan blev det snöfall och kyla så jag tränade inomhus, ett sådant där superviktigt prehabpass hemma som gav träningsvärk deluxe och som jag verkligen borde göra oftare. Sedan blev det ett spontant löpbandspass som kändes oväntat bra rent tekniskt. Äntligen börjar jag återfå bålkontakten och bålkontrollen i löpningen.

Home sweet home
Sedan tog jag en vilodag från träningen där det rymdes någon timme extra jobb och avslutades med lite kvällsshoppinghäng med min kille, innan det blev trettonhelg. Jag gjorde en to-do-lista och bloggade de fem viktigaste. Jag hade skrivit upp några tråkiga grejor, såsom dammsugning och bortplock av julen, för att liksom säkerställa att det skulle bli av. Har en gjort något offentligt så är det liksom svårt att komma undan sedan. Det visade sig vara en bra strategi, jag kan sätta check på dem och på roligheter också som inte behövde bloggas innan för att jag skulle hitta motivation för att få dem gjorda. 

Familydinner med delar av gänget
Hur långt hade jag kommit? Jo, just ja, det blev helg och jag hade två skidpass kvar att avverka enligt min träningsplan. På fredagen var jag så frusen hela dagen att jag fick bylsa på mig massor av kläder och satt sedan mest i soffan under en filt och kikade på Vinterstudion mer eller mindre hela tiden. Det var nästan så att skidåkningen "frös inne", men när mörkret hade fallit så kom jag igång med den där dammsugningen och massor av annat hemmafix. Då blev det plötsligt lätt att komma i väg och jag åkte milen. Till dagen efter bestämde jag mig för att vara lite mer på´t redan från morgonen och så blev det också när jag fick till en perfekt dag i skidspåret som sedan avslutades med familydinner.

Så blev det söndag och vilodag från träningen igen, bra tillfälle att plocka fram mammas gamla skridskor och åka lite med kidsen, men mer om det tar vi en annan dag. Nu stänger jag den här träningsveckan och börjar så smått blicka fram mot nästa. Med jobb och resor så kommer det att bli en större utmaning att få ihop det, men jag är taggad! 

Kommentarer