Nu är halvmaraträningen igång!

Precis som när jag började springa regelbundet (igen) och anmälde mig till Göteborgsvarvet 2011, så började jag nu min "officiella" träning vid årsskiftet. Därifrån och framåt är det som räknas och jag har lagt en plan och ett mål. 


Jag skrev om det här. Årets åtta första veckor ska jag springa två gånger varje vecka. Det är mycket för vissa, lite för andra och lagom för mig, utifrån hur mitt liv ser ut just nu. Ett pass ska vara längre, över 10 kilometer, och det andra passet får bli som det blir. Distans, intervaller, kort eller kortkort - det kvittar bara det blir av!

Jag rev igång träningsperioden i måndags och tänkte att det var lika bra att starta med mitt "måste-pass" för att ha det gjort. En av de grejor som jag minns som allra jobbigast från när jag tränade för marathon var att ha det där superviktiga långpasset kvar tills söndagen, det var nästan lite ångestladdat. En vet att det är veckans viktigaste pass och det som ska göra ett en orkar springa över fyra mil, och ändå så skjuter en fram det. Inte kul. Inte smart. Nu är det förstås skillnad på att springa 10 kilometer (som jag har som startdistans nu i mitt program) mot att springa 35 kilometer som jag ibland hade i mitt mara-program. Men ändå. Här ska det inte finnas ångest, här ska det vara kul med en nysatsning, så jag rev av mina tio med pannlampa i måndags kväll. Nu är det gjort och nu är jag igång, det här känns verkligen superroligt!

Bra grejor för halvmaraträning! Dubbskor från inov8, vinterträningsjacka (modellen heter Ida Jacket) från Kari Traa och löparklocka från Suunto som mäter distansen. Allt noga utvalt, inköpt och betalat av mig

Kommentarer