Träningen i januari

Jag insåg precis att januari snart är slut och med det så kan jag också konstatera, med ett rejält pirr i magen, att Stafettvasan och den där halvmaran kryper allt närmre!


Du kommer kanske ihåg mina målsättningar och träningsplaner som jag skrev om här? I början var jag väldigt motiverad och strukturerad och då planerade jag mina träningspass bra. Sedan kom det jobb och sådant emellan och jag började slarva lite, vilket fick till följd att jag en vecka faktiskt bommade mitt långa löppass. Jag sprang förvisso två gånger under veckan, vilket är enligt plan, men inget av passen var över 10 kilometer. Förutom det så har det ändå gått hyffsat bra med springandet under månaden. Jag har fått till korta men bra intervallpass och det lär behövas. För på distanspassen ligger jag runt 7:00 min/km nu, visserligen på isigt och knöligt underlag, men med mindre än 3 månader kvar till en halvmara där jag har som målsättning att snitta under 6:00 så ja... Det är bara att acceptera att jag har en bit kvar.

Det positiva som jag ändå tar med mig från januari när det gäller springandet är att jag trots allt börjar känna mig bekväm i tanken på att springa en mil. För inte alls länge sedan kändes det så himla tungt och nästan ogörbart. Nu har jag ändå tuggat igenom några pass och den runda jag körde nu i onsdags på drygt 11,5 kilometer känns som ett riktigt bra val även kommande veckor. Innan har jag tvingats skarva på en extra sväng på slutet för att komma upp i milen och att nu ha hittat en lagom sväng där jag slipper det gör att allt känns så mycket lättare.

Vad gäller skidåkningen så har jag bara satt två pass i veckan i planen utan några krav på antal minuter eller kilometer. Ofta kör jag ca 5 kilometerspass men det har blivit några på runt 15 också, så jag tror och hoppas att jag ska orka loppets 19 km, sista sträckan in till målet i Mora, som jag ska köra. Tyvärr har snöläget försämrats riktigt ordentligt här i Jämtland sista veckan så nu har det inte blivit någon åkning för mig alls. Jag testade lite alternativ skidlik träning i fredags kväll då jag mixade crosstrainer, stakmaskin (skierg) och roddmaskin, men jag vill såklart hellre träna utomhus och vara på snö. Träning eller motion för mig just nu är väldigt mycket kopplat till friskluft också.

Hur har din träning fungerat i januari?

Snöigt i Sälen i mars 2016. Lite mer av den varan skulle behövas nu. Jag längtar ut.

Kommentarer