Tisdagslista


Jag skulle aldrig…

Äta? Grisfötter. Jag har aldrig testat och vill inte göra det heller.
Dricka? Dr Pepper. Det är verkligen inte gott.
Skoja om? Världskrig, svält och katastrofer, sorger och livskriser.
Ha på kroppen? Det här med skinnbyxor har aldrig intresserat mig. Hittills alltså. Att säga aldrig på en sådan sak känns kanske lite väl stort ändå.
Vilja uppleva? Svår sjukdom och död i familjen. Fast det kan jag ju inte välja förstås.
Kunna arbeta med? I vården. Jag har blivit alltmer känslig för blod och sår och sånt. Fast när det gäller djur så klarar jag det på ett helt annat sätt. Jag har gett hästar sprutor och skött sår på dem helt utan problem, men på människor är det värre. Fast det är säkert lite av en vanesak också så om jag skulle måsta så kan det säkert gå.
Säga nej till? När min familj behöver mig.
Googla? Alltså jag har väl inte tänkt på vad jag inte ska googla utan mer på vad jag ska googla. Men spontant så känns väl sex med djur eller sex med barn helt osannolikt för mig att söka på. Det kommer inte ske. Jag mår nästan illa bara av att skriva att jag inte ska göra det.
Göra offentligt? Gräla. Jag har väldigt svårt för att visa stora känslor inför andra, på gott och ont, så att jag skulle börja skälla på min partner eller gräla med en kompis ute på stan, det är inte så troligt.
Blogga om? Väldigt privata saker direkt i stunden. Jag delar med mig om känslor av det mer privata slaget ibland men aldrig någonsin i affekt utan i så fall genomtänkt.

Vad hittar man ofta…

På ditt skrivbord? Dator, kaffekopp och skrivbordsunderlägg med anteckningsyta och årskalender - bra grej som jag kikar på ofta när jag vill få koll på veckor och veckodagar snabbt, utan att öppna min digitala kalender. Sedan ligger det massor av papper där också, fast det skulle jag helst inte vilja avslöja för jag gillar det inte. Slutsats: dags att städa skrivbordet igen.
Under din säng? Vi har madrasser direkt på golvet så att säga att vi har någonting under, utom möjligen damm, blir nog fel.
I din jackficka? I vänster ficka har jag alltid nycklar. Bilnyckel till det fordon jag kör för dagen och min vanliga knippa med nycklar hem, till jobbet osv. I den högra fickan har jag mobil, läppbalm från Biotherm och lurar till mobilen. Ja, jag har vissa sådana där rutingrejor som jag håller hårt på. Det frigör tankekraft till viktigare saker än att komma ihåg var man lade sina saker eftersom det sker med automatik när en väl har lärt sig.
Bakom din kylskåpsdörr? Massor av grönsaker och rotfrukter, såsom tomater, grönkål, vitkål, kålrot och morot. Ibland finns det aubergine, zucchini och paprika. Där finns också smör, bregott till mina mackor och ekologiskt baksmör för matlagning och bak. Santa Marias kokosmjölk på tetra och krossade tomater, tomatpuré och grillolja. L gillar leverpastej (jag också men äter mer sällan) så det finns också samt kaviar förstås. Och kokta ägg. Nästan alltid kokta ägg och rysk yoghurt eller grädde till chiapudding.
Vid sidan av ditt handfat? En billig tvål från ICA på ena sidan och en blomma på den andra.
Högst upp i din bokhylla? Böcker! Fast i bokhyllan i stan har jag faktiskt min fiol högst upp. Japp, jag spelade fiol i grundskolan men jag var aldrig någon stjärna om vi säger så...
Längst ner i din tvättkorg? "Använda-sällan-plagg" som ska specialtvättas på något sätt.
Framför näsan på dej? Söndagsfrukost med kaffe, amerikanska pannkakor med hallonglass gjord på frysta hallon, en skvätt kokosmjölk och en nypa vaniljpulver. (Du får inlägget en helt annan dag, jag vet, jag har inte tappat kollen helt på veckodagarna).
I dina tankar? I skrivande stund har jag en jobbgrej som ligger och skaver, trots att det är söndag morgon. Jag gjorde misstaget att öppna ett jobbmail för att jag såg att det var från en avsändare som jag väntat återkoppling från väldigt länge, men mailet innehöll något helt annat än jag hade förväntat mig. Men jag har också betydligt roligare saker som pockar på uppmärksamhet, som vad jag ska göra resten av dagen!

Fler som hoppat på listan och som inspirerat mig är Sara, Jessica och Katta

Kommentarer