Hur tränar jag?

Jag skriver varken detaljerade träningsplaner eller följer upp träningen i någon träningsdagbok längre. Däremot har jag alltid en tanke om vad och hur jag skulle vilja träna i den bästa av världar, som vissa veckor fungerar bättre in i vardagspusslet och andra veckor klart sämre. Det blir helt enkelt som det blir och ibland vet jag nästan inte själv om jag tränat på bra eller mindre bra och jag reflekterar inte så mycket kring det heller. Annat var det förr när jag tränade för marathon, kommer du ihåg? Då skrev jag både träningsplaner och delade min träningsdagbok här i bloggen.

Men rent konkret då, hur tränar jag nu för tiden? Förra veckan fick jag den frågan och just den veckan är faktiskt ett ganska bra exempel på hur det kan se ut, så här kommer den. Jag fick till fyra pass (ibland blir det två), de flesta på helgen eftersom mina jobbresor gör det kämpigt att få det att fungera med träning utan att störa sömnen för mycket. Jag lyckades dock klämma in ett lättare löppass nere i Stockholm på tisdagskvällen. Jag joggade och hade ett jobbsamtal i telefonen under tiden. Sedan var jag för mentalt slut på torsdagskvällen när jag kom hem för att ladda om och ge mig ut, så det blev först på fredagen och fredagsfyset som jag rörde på mig igen. Under helgen fanns möjlighet till mer tid i träningskläder så totalen blev ändå rätt bra.

Förra veckans träning

Mån: -
Tis: Lätt löpning 5 km
Ons: -
Tors: -
Fre: Rehab-/prehabstyrka på gymmet
Lör: Längdskidåkning 9 km
Sön: "Längre" löpning 11,5 km

Längdåkning i lördags

Kommentarer