New shoes; Salming Elements

Att en inte ska springa lopp i sprillans nya skor, det vet alla. Jag lyssnade på Träningspoddens avsnitt om loppförberedelser för några dagar sedan och just detta var en sådan sak som de tog upp. Inte nya kläder heller för den delen. Allt en har på sig och som en gör ska vara väl beprövade grejor. Särskilt i längre lopp eftersom en ska vara ute länge och mycket kan hända.

Trots det valde jag att ställa mig på startlinjen i lördags i mina nya skor. Ett par Salming ElementsTrots att de dessutom är trailskor och det skulle definitivt inte behövas i detta lopp... Varför? Helt enkelt av den anledningen att jag inte har några andra löparskor som jag trivs med. För några år sedan när jag sprang mycket köpte jag flera par löpardojor per år och eftersom fötterna tycks ändra form så var det inte ovanligt att skorna jag älskat året innan plötsligt inte satt bra längre. De senaste åren har antalet löptå mil minskat och frekvensen på mina skoinköp likaså. Förra vårvintern slog jag ändå till på två par totalt, ett par lite mer väldämpade nike lunarglide som jag tänkt ha för att springa långt (hade alltid den modellen när jag maratränade) och sedan ett par med tunnare sula från samma märke för att ha på löpband. Helt okej skor men inga av dem känns klockrena. Mina lunarglide har jag använt på de få längre pass jag gjort i vår men jag upplever att mitt löpsteg blir klumpigt och lite stappligt, det känns helt enkelt inte bra - noll löpkänsla liksom. När dessa nykomlingar testades på två pass innan halvmaran var det som att hitta hem, de satt som en dröm på foten! De känns helt enkelt inte och precis så vill jag ha mina löparskor. Valet blev därför enkelt, jag skulle chansa och ta dem på loppet, vilket jag absolut inte ångrade en sekund. Visst var jag öm under fotsulorna redan efter 5 kilometer, men så blir det nästan alltid för mig på tävling eftersom jag är ovan farten.

Salming Elements har en grov men förhållandevis mjuk sula för terränglöpning och en riktigt rymlig tåbox. Mina fötter har höga och smala vrister men sedan blir de liksom platta och breda framtill. Därför är det inte helt lätt att hitta skor som sitter som en smäck utan att klämma någonstans, men det gör verkligen dessa. Jag har varit nyfiken på skorna sedan i höstas då jag läste mycket om dem, men det blev inte förrän nu under påsken som jag kom över ett par. Om du är nyfiken och vill prova Salming Elements och dessutom bor i Jämtland så kan jag tipsa om var du kan köpa dem till riktigt bra pris. Här köper du dem för 1399 kr men på Åsarna Skicenter ligger priset på ca 795 kr (eller gjorde iaf när jag köpte)!

Salming Elements sitter som en smäck på mina fötter!

Kommentarer