Låt det bli en cyklig vecka

Efter lördagens konstaterande om att mina starka cykelben verkar ha rymt eller något så började jag fundera på hur mycket (eller lite) jag egentligen har trampat i år. Efter att ha scrollat igenom mitt instagramflöde och hittat sju cykliga tillfällen under 2017 så får jag väl lov att konstatera att det inte är så konstigt om cykelformen uteblir. Visst har jag trampat någon mer gång än så, men knappast fler gånger än jag har tår på mina fötter. Attans!

Nåväl, det är inget att sura över utan jag får helt enkelt konstatera att det är hög tid att ta tag i saken - låt detta bli en cyklig vecka! Jag har en tendens att välja löpning framför hoj på vardagar då det är tight med tid, men faktum är att mitt annars så vanligen använda mantra "allt är bättre än inget" funkar när det gäller cykling också. En måste inte vara ute i flera timmar, som jag lätt fastnar i att tänka.

Igår var det måndag och jag satte tonen för veckan med ett kort men rackarns effektivt stigpass. Först några kilometer rull genom byn för att komma igång, följt av två varv på en skogsslinga med lite lagom rötter, knixar och annat som är bra för mig att träna på (både teknik och kondition) och så lite asfaltsrull igen på slutet för att trampa ur benen. 54 minuter stannade klockan på och det kändes riktigt bra att ha fått till det där. Jag behöver träna på min teknik och den här varvslungan är bra för det. Den tar strax under 20 minuter och jag, som annars mest slötrampar, blir faktiskt lite taggad på att utmana mig själv och köra snabbare. Årets bästa tid är 18 min 17 s, det blir kul att se över sommaren hur mycket det går att putsa till den.

Till helgen drar vi förresten till Uppsala och då blir det cykel för hela slanten. Har jag sagt det? L ska köra både lördag (landsväg) och söndag (mtb) under UNT bike weekend. Själv har jag inte helt gett upp tanken på att efteranmäla mig till loppet på söndagen trots avsaknaden av starka cykelben. Det går att köra 28 eller 51 km. Jag kan trampa fem mil även om jag saknar cykelform, men då blir det inte fullt ös. Därför lutar det åt 28, om det blir något, för då bör jag fixa att kriga lite och få den där rätta tävlingskänslan som jag gillar så mycket. Vad tycker du, ska jag köra?

Nu har jag äntligen ställt undan vintercykelskorna, kom igen nu våren!

Kommentarer