Bli en bättre löpare

Springa med Lars är bra träning!

Många av oss som springer vet på ett ungefär vad som skulle krävas för att utvecklas som löpare. Jag vet definitivt vad som skulle göra mig både snabbare och uthålligare, men ändå är jag som i den där gamla bioreklamen där han lämnar skräp i salongen fastän han vet att han inte får, jag gör helt enkelt inte det jag borde. Jag har varken haft kraft eller motivation till mer än att motionera, vilket såklart är bra det också, men så på slutet så har suget efter att prestera igen kommit smygande. På ett väldigt positivt sätt. Såklart var det stimulerande att (äntligen) vända trenden, där jag bara blivit långsammare och långsammare, nu när jag gjorde en hygglig tid på Spring en mil. Jag känner mig fortfarande inte redo att styra upp träningen med träningsprogram, intervaller och hela det köret, som jag gjorde förr. Jag vill fortfarande gå på känsla in i sommaren, men det vore riktigt kul att hitta tillbaka mot gammalt gott slag på milen. 

Min plan för att bli en bättre löpare utan att följa ett träningsprogram:

  • Fortsätta springa mina 2-3 pass/vecka (som jag redan gör på rutin).
  • Springa med snabbt sällskap, typ med Lars, ibland. Då gör jag mitt pass i överfart. 
  • Tävla! Jag har en förmåga att plocka fram en extra växel så snart jag får på mig nummerlapp. Bästa träningen för mig är därför att tävla.
  • Leka med farten eller ta en backe en extra vända på min vanliga runda, de dagar jag känner att jag är pigg och har lust.
  • Gärna springa något längre pass lite då och då, exempelvis Spikisrundan med Ida

Kommentarer