Löparjackor


Hallå där, vi måste snacka om det här med löparjackor! Just nu är det förvisso så varmt att jacka inte behövs på springturen, men Sara listade sin favorit nyligen och då blev jag påmind om det här. Jag undrar nämligen, hur kommer det sig att så få tillverkare har förstått var de ska placera fickorna på en jacka som de marknadsför som bra vid löpning, och hur stora fickorna bör vara? Jag vet inte hur det är med er men när jag springer vill jag få med mig mobilen, dels för att kunna ringa om något skulle hända men också för att jag gärna lyssnar på podd eller ljudbok. Sedan behöver jag få plats med nycklar också. Förvånande många löparjackor har helt vanliga sidfickor. Jag vet inte om det här bara gäller mig, jag har ovanligt kort överkropp i förhållande till kroppsproportionerna i övrigt, men om jag har mobil eller nycklar i sidfickor så, 1) det guppar och slår mot höfterna på ett väldigt obehagligt sätt när jag springer, och 2) grejorna hamnar i höftböjen när jag tar ett löpsteg och är liksom allmänt i vägen. 

Jag har en jacka som är helt perfekt vad gäller just fickan, och det är precis den Sara skrev om, nämligen Focus Hood Jacket från Craft. Sedan gillar jag inte huva så mycket så jag hade gärna sett en liknande utan, men det är en annan sak. Jag har den jackan på mig på bilden ovan. Tyvärr syns inte fickan där så klicka på nån av länkarna här i inlägget så ser ni bättre. Och om någon undrar varför jag ser halvdöd ut på bilden så togs den efter ett av mina två långpass inför halvmaran i våras. Jag hade precis lunkat och gått 19,5 km där och kände mig mer död än levande. Nåväl, utöver den här jackan har jag en väst från Nike, jag tror att den heter något med Shield, som också har det här perfekta placeringen på ficka och i storlek lagom för min mobil. Men thats´ it liksom, hur svårt kan det vara?

Har du tips på andra jackor eller västar för löpning med ficka fram på bröstet lagom för en iPhone 6? Lämna i så fall gärna en kommentar!

Kommentarer