Snart dags för Åsarnatrampet!

Såklart vill jag uppmuntra till deltagande i lokala lopp, även om jag själv ibland kan tycka att det är mer pirrigt än på stora tävlingar där det går att smälta in i mängden på ett annat sätt. Nästa helg, närmare bestämt lördagen den 17 juni, är det dags för Åsarnatrampet - tävlingen som tidigare gått under namnet Åsarna MTB Challenge. Jag gissar att namnbytet gjorts som ett led i att locka fler cyklister eftersom flera av distanserna som erbjuds är både nybörjar- och familjevänliga. MTB Challenge låter kanske lite mer utmanande än vad det behöver vara? Åsarna kommer hur som helst att bjuda på en dag som passar de allra flesta! 


Åsarna MTB Challenge 2016. Foto: Lars Magnusson

Åsarna ligger i Jämtlands län, lite drygt 7 mil söder om Östersund längs med E45:an. Tävlingen har start och mål på Åsarna skidstadion, och där brukar det också att finnas både fika och hamburgare till försäljning. Det passar alltså ypperligt att ta med sig hela familjen till tävlingen. Jag satsar på att köra i år igen, det blir tredje gången nu, och jag ser fram emot dagen. Jag håller tummarna för finväder och pigga ben. Vad gäller vädret spelar det väl egentligen inte så stor roll för cyklingen, faktum är att jag brukar vara extra taggad när det är riktigt dåliga förhållanden, men allt runtomkring blir så mycket trevligare när det är sol och värme. Loppet går lite senare i år än tidigare, vilket känns positivt för min del eftersom jag kom igång med cyklingen ganska sent i vår. Nu har jag dessutom hunnit trampa ett par lopp innan också och har bättre koll på var jag står och vad jag orkar än jag hade förra året. 

Arrangörerna har gjort ytterligare en förändring till i år, förutom namnbytet. Motionsklassen som tidigare varit 19 kilometer, den jag brukar köra alltså, ska nu kortas ner till 17. Jag sitter inte på någon inside-information kring det men skulle gissa att det handlar om att locka fler att vara med. Det har tidigare varit rätt många familjer som cyklat tillsammans och genom att ta bort den långa uppförsbacken från E45:an i min hemby Brånan, upp och förbi Storsved, så tror jag att banan blir lite enklare. Fast jag har inte cyklat den nya sträckningen så det törs jag inte lova. Hur som helst gör det här mig lite kluven till om jag fortfarande ska åka den klassen eller om jag ska gå upp till elitmotionärsdistansen, som de kallar den. Den är "bara" 30 kilometer, alltså förhållandevis kort för att vara ett mtb-långlopp, men banan ska tydligen vara rätt tuff men både tekniska partier och rejäl kupering. Som tur är behöver jag inte bestämma mig riktigt ännu, föranmälan är öppen ett tag till och sedan går det att anmäla sig på plats på tävlingsdagen också mot en förhöjd avgift.

Du kommer väl till Åsarna den 17 juni?!

Åsarna MTB Challenge 2016. Foto: Lars Magnusson

Kommentarer