Ny rekordtid på lilla slingan (16:07 min)


Mitt i den här nananaa-perioden av lugn träning som jag är inne i så kom hällregnet. Och typ alla som tränar ibland vet att när det sådär riktigt vräker ner så är det inte särskilt lockande att sticka ut och myspysa i flera timmar. I vanliga fall så brukar jag springa i regn, det är lagom kort och effektivt, men ibland händer det ju att vädret spelar en ett spratt när det är cykeldag. Det hände mig häromsistens. Fast det slutade regna nästan direkt när jag väl hade gett mig ut, men ändå. Hur som helst så för riktigt regniga tillfällen så har jag ett superpass som jag kör. Jag cyklar "lilla slingan", den femkilometersrunda som annars är min standard för allt spring, och jag cyklar den på tid. Två eller tre varv brukar jag ta, det ska som sagt vara kort och effektivt ( it only happens for me when it rains...).

Nu kom det sig som så att jag lyckades putsa min egen snabbaste tid med 2:10 minuter! Nytt rekord lyder alltså numera på 16:07 minuter för ett varv. Sist jag körde var den 9 maj, då jag knappt hade trampat något i år, så att jag skulle vara bättre nu kom inte som någon överraskning. Fast även om det var väntat så var det ändå kul att få ett kvitto på att både kondis och teknik verkar gå åt rätt håll. Jag höll igen rätt taktiskt på första varvet och bara trampade runt för att bli varm, fast jag ser nu efteråt att jag trots det inte bommade min förra bästa-tid med särskilt många sekunder, för att sedan på varv två försöka köra mitt snabbaste. Varv tre blev ett mellanting. Nu håller jag tummarna för att hällregn och cykeldag inträffar samtidigt igen där någongång i slutet på augusti. Det skulle vara riktigt kul att komma under 15 minuter innan den här sommaren är över och jag tror att det är en relativt realistisk målsättning.

Har du någon sådan där distans eller särskild runda där du testar formen? När jag marathontränade så körde jag ibland testlopp, där jag sprang ett varv runt Lillsjön på tid för att mäta min utveckling under träningsperioden (som varade från 1 januari fram till Stockholm marathon, första helgen i juni). Det var rätt kul men ofta också ganska ångestladdat. Jag vet att jag några gånger joggade dit och sedan hittade på alla möjliga grejor att fixa med, typ kolla sociala medier, skicka sms, greja med kläderna och löparklockan, för att liksom skjuta fram springningen så länge som möjligt. Då är det inte roligt. Inte roligt alls. Cyklingen på lilla slingan har hittills bara varit på skoj, och så vill jag att det ska fortsätta.

Kommentarer