Har du koll på hur mycket (eller hur lite) du rör på dig i vardagen?

Vi kör #uppochhoppavecka på jobbets instagramkonto nu och det är lätt att inspireras när vi är många som peppar varandra. En färsk rapport från Folkhälsomyndigheten (kika på deras webbsida) menar att en stillasittande livsstil nu är den mest förekommande riskfaktorn för hjärt-/kärlsjukdom, och för oss som antingen jobbar bakom ratten eller datorn så är det förstås ingen glad läsning. Jag är knappast den som kan slå mig för bröstet och påstå att jag föregår med gott exempel, tvärtom så är det rätt vanligt att jag en helt vanlig dag bara klockar in på runt 3000 steg. Den rekommendation för fysisk aktivitet som gäller i Sverige idag, och faktiskt i hela Norden, är minst 30 minuter per dag (vilket såklart gärna kan delas upp i kortare stunder fördelat över dagen). Du behöver varken byta om, åka till ett tränings-/motionscenter eller gym för detta. Det viktigaste är att du hittar ditt sätt att röra på dig och att du faktiskt tar tag och gör det! Som vanligt är allt bättre än inget, och med det menar jag att om du bara hinner ta en kort promenad på 10 minuter så ta den för guds skull. Tänk inte att det måste vara 30 minuter för att räknas, för mer fel än så kan det nästan inte bli.

Som sagt, det här med att leva som en lär, det är inte alltid min starkaste sida. Jag motionerar förvisso regelbundet men utslaget över en vecka har jag ofta svårt att komma upp till den rekommenderade dosen. Igår blev jag dock peppad av jobbets uppochhoppa-tips som uppmanade till att samla 10 000 steg. Jag kom hem strax före klockan 19 och hade då 3740 steg på min klocka. Det är lite mer än vanligt vilket berodde på att jag stått upp och jobbat lite extra under dagen (och kanske hämtat fler koppar kaffe..?). Jag gick direkt ut på en liten promenad runt byn och liverapporterade på min instastory. Jag gick varken särskilt långt eller snabbt, men lyckades ändå samla på mig steg så pass att jag nästan nådde 7000 innan jag var hemma. Med matlagning, dammsugning och lite allmänt röj i huset, samt någon form av step-up vid tandborstningen, lyckades jag tillslut nå mina 10 000 steg precis innan jag gick och lade mig för att sova. Det hade inte blivit av utan dagens tips och utmaning!

// Bild från appen "Hälsa" i min iPhone //

Ps. Stegräknare finns i många olika former och prisklasser. Jag har det som inbyggd funktion i min klocka men du kan även hitta det i olika former av aktivitetsarmband till bra pris. Vad många inte vet är att det även finns stegräknarfunktion i vissa mobiltelefoner. I iPhone finns stegräknare i appen "Hälsa" (vit ikon med rödrosa hjärta). Ds.

Kommentarer