Springa i regn - mina bästa tips!

Jag springer nästan alltid med keps när det regnar!

Jag vet inte hur vädret har varit där du bor, men för min del har det blivit en del "keps-pass" de senaste veckorna. Fast det gör egentligen inte mig något - jag gillar för det mesta att springa i regn! Det är bara att komma över tröskeln som är extra svårt, allt det blöta avskräcker ju trots allt lite, men sedan går det bra. Jag tycker ofta att jag till och med springer lite bättre när det regnar. Dels känner jag mig alltid lite "bad-ass" när jag tränar i grisväder. En får ha vägarna i fred, knappt en kotte syns till. Då tänker jag att jag är grym som är ute. Sedan har vi människor kanske en viss självbevarelsedrift också, så att instinkten säger att en ska skynda sig in för att ta skydd från väta och kyla. Kanske är det därför det oftast går snabbt och känns lätt att springa när det regnar?!

Mina bästa tips

  • Ta på dig en keps! Skärmen skyddar framförallt ögonen från den värsta vätan så du slipper springa och kisa.
  • Stoppa mobiltelefonen i en liten plastpåse innan du lägger ner den i fickan så klarar den regnet galant!
  • Ha så lite kläder som möjligt, men tillräckligt för att hålla värmen! Som exempel så kan shorts eller korta tights vara att föredra eftersom vissa längre tights kan ha förmågan att suga åt sig mycket vatten och därmed bli tunga och hasa ner. Detsamma gäller på överkroppen. Antingen tunn t-shirt eller linne i ett "hårdare", vävt material som inte töjer sig av vattnet, eller om det är kallt så ta en underställströja med en tunn jacka på. 
  • Spring kort men tufft! Hur mysigt det än kan vara med regn så förr eller senare blir en blöt (och kall?). Skjut på långpasset om det går och ta något mer kraftfullt i stället, såsom snabbdistans eller intervaller. Då får du upp värmen och slipper vara ute längre än nödvändigt. 

Har du något du vill dela med dig av om att springa i regn? Lämna gärna en kommentar vettja!

Kommentarer