Höstlistan 2017

Fröåtjärn utanför Åre, en fin höstdag för några år sedan

På hösten 2014 så fick jag Höstlistan i en bloggutmaning av Helena. Sedan dess har jag kört den - både 2015 och 2016 - och såklart blir det en version även denna höst. Jag tror knappast någon läsare som har hängt med länge har missat hur mycket jag gillar hösten OCH listor, så det här måste vara den ultimata versionen. Här kommer årets upplaga:

1. Känner du dig lycklig och glad nu när hösten är här?
Ja, absolut! Jag älskar nystartskänslan och hösten är verkligen årets största omstart för mig. Det sitter väl i sedan skoltiden kanske, att liksom få börja i en ny årskurs. Att kunna rita en ny karta, sätta nya mål och dra ett streck över det som varit. Det finns bara en väg, och det är framåt! Utmaningen är att göra resan på den vägen så bra som möjligt.

2. Vad kommer bli ditt mest använda plagg i höst?
Det är definitivt den stickade långkoftan i ljusgrått som jag köpte för några veckor sedan och i princip har bott i sedan dess. Jag hade varit på jakt i flera år, efter att ha misslyckats fatalt med ett sådant drömköp typ 2009-2010 - en perfekt kofta i både färg och form men som luddade värre än en angorakanin.

3. Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan – hur såg ditt liv ut?
Jag hade precis bytt tjänst på jobbet och höll som bäst på att sätta mig in i den. På hemmafronten hade vi bott vår första sommar i huset på Södergård, där vi direkt trivdes så bra.

4. Vad gör du om dagarna egentligen?
Jag jobbar som HR- och kommunikationschef i buss- och resebranschen. Vi har verksamhet från Gällivare i norr till Finspång i söder, så jag reser mycket. Den här veckan har jag hållit mig någorlunda i "närområdet", med Härnösand och Timrå som ligger i grannlänet, bara ca 20-30 mil enkel resa hemifrån mig. Det är fullt möjligt att resa över dagen så att en får sova hemma i sin egen säng.

5. Vad ska du köra på för cykel i höst?
Jag hade nästan glömt att den här höstlistan från början hade cykeltema! Jag har nästan glömt hur en gör när en cyklar också för den delen. Jag har faktiskt bara åkt tanthoj den senaste månaden men visst finns ambitionen om att ta upp cykelpendling till kontoret igen under hösten och då kommer det att ske på min fina Specialized Era.

6. Vad lyssnar du på för musik just nu?
Jag lyssnar inte speciellt ofta på musik, eller rättare sagt det är sällan jag väljer musik. Min sambo lyssnar däremot väldigt mycket så jag får liksom den musikaliska dosen vare sig jag vill eller inte...

7. Tänker du resa någonstans i höst?
Absolut! Hösten startade som vanligt med "minisemestern" i Stockholm i samband med Tjejmilen och i slutet på september väntar en annan familjeklassiker - Åre Höstmarknad. Jag sneglar på en solresa också i slutet på oktober eller början på november, men vi får se hur det går med det.

8. Tre senaste loppen/tävlingarna?
Tjejmilen och St Olavsloppet x 2 tävlingsdagar.

9. Vad är bäst med sommaren?

Svårt fråga för det är så mycket som är bra med sommaren, men jag får väl säga ljuset ändå. Att det är ljust när en kliver upp och ljust när en går och lägger sig, det ger energi att orka på ett annat sätt och soffan lockar inte alls så mycket som under de mörkare årstiderna.

10. Vad är sämst med sommaren?
Ljuset, haha. Jag tycker att sömnkvaliteten känns sämre, att jag inte sover lika djups och inte blir helt utvilad liksom, men det kanske bara är hittepå?!

11. Senast köpta cykelpryl!
Jag har beställt en ny höstig cykeljacka från Sherides, som jag har väldigt längt på nu. Gissningsvis kommer den inte att levereras förrän vid månadsskiftet, men den som väntar på något gott väntar som bekant sällan för länge.

12. Ditt bästa träningstips inför hösten?
Nu passar det bra med långa, lugna och kravlösa uppbyggnadspass - ren njutarträning helt enkelt. Försök vara ute i naturen så mycket som möjligt, den är så vacker nu och du behöver allt dagsljus du kan få.

13. Hur ser du på framtiden?
Här tänker jag svara ungefär på samma sätt som förra året. Så jag säger att jag ser POSITIVT på framtiden - allt kan alltid bli bättre! Ju äldre jag blir desto tryggare känner jag mig i mig själv, vad jag vill och hur jag ska kunna jobba för att ta mig dithän.

Kommentarer