Lösningen på skavsårsplåsterproblemet - ÄNTLIGEN!

Allt du behöver för att skydda ditt skavsår!

Jag har beklagat mig över det här med skavsår förut, jag har bett er om hjälp med tips, och ett tag trodde jag faktiskt att jag var en lösning på spåret. I vintras strulade hälarna efter en knepig söm i mina fina, klassiska skidpjäxor och nu sist - 5 dagar före Tjejmilen - lyckades jag med konststycket att dra på mig blåsor på båda lilltårna. Hela den storyn finns förresten här i ett bittert inlägg, och där förklarar jag också vad det är som händer och varför skavsårsplåster inte funkar på mig. Men för att låta lite allmänt överkäck så "inget ont som inte har något gott med sig", på grund av eller tack vare detta så hittade jag en lösning som fungerade riktigt riktigt bra. Självklart ska jag dela med mig för jag vet att ni är fler som delar mina tidigare dåliga erfarenheter från skavsårsplåster.

Du behöver:

¤ Vaselin
¤ Vanligt plåster på rulle, som kan klippas till valfri storlek och form
¤ Sporttejp (som används vid t.ex. stukningar)
¤ Sax eller vass kniv (det går att riva tejpen också men då kan det vara lätt att råka töja ut den och få veck/knölar vid tejpningen)

Paketinslagning påbörjad

Gör såhär:

1. Tvätta fötterna ordentligt och torka dem torra.
2. Klipp till en lagom stor bit plåster.
3. Applicera en klick vaselin på blåsan/såret (för att hålla såret mjukt samt undvika att plåstret fastnar och sedan drar med sig huden).
4. Sätt på plåstret över skavsåret. Är det lilltån det gäller kan du behöva hjälp av en extra hand som hjälper till att hålla ut tån...
5. Sätt ett "ankare" med sporttejpen. Det betyder alltså att du ska lägga ett varv med tejp runt foten (se bilden nedan). Tänk på var du placerar skarvarna så att du varken får dem under eller mitt uppepå foten. Annars riskerar du nya skav- eller trycksår. På ankaret kommer du sedan att fästa alla andra tejpändar, vilket gör att allt kommer att sitta på plats.

Ett varv sporttejp = ankare

6. Placera nu en tejp med start på ankaret vid stortån och låt den löpa snett uppåt mot lilltån, runda det vanliga plåstret och se till att du täcker (= fäster) det helt och hållet. Låt samma tejp fortsätta på undersidan av foten tillbaka mot stortån. Se till så att du inte får några som helst veck på tejpen.
7. Om du har fått ett glapp på utsidan av foten mellan ankaret och den tejp du just lät löpa runt lilltån så se till att täcka den nakna huden med ytterligare ett lager som drar som det runt lilltån, men något längre ner mot ankaret. Om du får glipor mellan tejpen kommer huden att bli klämd där sedan när du springer, och då får du högst troligt klämsår.
8. Sist men inte minst, nu drar du ett avslutande varv exakt på samma sätt som du lade ankaret. Detta försluter hela paketet och fäster in tidigare lagda tejpändar.

Ett helt skavsårsskyddande paket!

Nu har du en välinpackad fot! Om du inte är van sedan tidigare att tejpa exempelvis stukningar så kan du behöva öva lite på att få tejpen helt slät. Blir det ett veck eller en knöl så gör om, annars törs jag nästan lova att du får nya skav. En annan utmaning är att inte dra åt tejpen för hårt, vilket jag ofta lyckas med när jag ska tejpa.

Den här fina paketinslagningen körde jag med två dagar i rad. Först gick jag en heldag på stan i sneakers, utan att känna av skavsåret alls och det hade heller inte blivit sämre när jag plockade fram foten i luften igen på kvällen. Dagen efter var det dags för Tjejmilen så då lade jag ett nytt paket och sprang närmare 15 kilometer totalt, med uppvärmning och nedjogg, samt att jag även den dagen efteråt gick på stan. Så sjukt nöjd över att äntligen har hittat något som funkar för mig!

På med skorna, ut och spring. Av skavsåret känns det ingenting!

Kommentarer