Kärleksmums á la @wojdat

Glutenfria kärleksmums till eftermiddagskaffet!

Jag kan inte skryta över några större "konditori-skills" precis och tycker inte ens att det är särskilt kul att baka. Däremot gillar jag att fika och särskilt på helgen tycker jag att det kan vara gott med efterrätt, eller varför inte lite smask till eftermiddagskaffet? Därför blir det ändå lite då och då så att jag försöker sno ihop något i köket. Häromveckan trillade jag över ett instagramkonto med sådana där riktigt härliga bilder och särskilt kärleksmumsen lockade mig, så i söndags gjorde jag slag i saken. De blev så goda att receptet måste sparas här i min samling, jag kommer definitivt baka kärleksmums á la @wojdat igen!

Kakan:

3 ägg
1,5 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 dl vispgrädde
75 gram kokosolja (ca 1 dl)
1 dl socker eller valfri sötning
3 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
1 nypa salt

Starta ugnen (200 grader). Värm kokosoljan på svag värme i en kastrull och häll i vispgrädden. Vispa ägg och socker/sötning fluffigt. Blanda alla torra ingredienser och blanda ner i äggfluffet. Tillsätt sedan gräddblandningen och och rör om till en slät smet. Klä en fyrkantig form (ca 25 x 25 cm) med bakplåtspapper och häll ner smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Låt sedan kakan svalna helt. 

Glasyren:

1 dl vispgrädde
2 msk starkt kaffe
50 gram mörk choklad (jag använde Lindt 85%)

Topping:

Riven kokos

Värm vispgrädde och kaffe i en kastrull. Dra bort från plattan och rör ner chokladen tills den smältan och du har en len och jämn smet. Låt eventuella svalna något om den är väldigt rinnig. Häll sedan över kakan och bred ut. Vänta någon minut och strö sedan över rikligt med riven kokos. Ställ sedan kakan i kylen minst 1-2 timmar innan du skär upp den (12-16 bitar) och serverar. 

Kommentarer

Anonym sa…
Låter mumsigt! (förutom mandelmjölet då, i mitt fall) ❤️ / mamma