Bara jag vet vem jag är

Förmiddagsläsning på Rhodos

Bara jag vet vem jag är. Det är titeln på en av de böcker jag läste på resan nu sist, en titel som jag gillar. Bara jag vet vem jag är, bara jag vet vad jag behöver och bara jag vet vad jag mår bäst av. Tankar som jag låg och funderade på en del där i solstolen på Rhodos. Jag vill hela tiden framåt och det står allt mer klart för mig själv hur och vad jag behöver göra för att må bra på vägen. Att åka på semester på hösten är en sådan sak. Att läsa böcker en annan. 

Det är förövrigt en läsvärd bok det här, Bara jag vet vem jag är. Jag läste Hennes Råstams "Fallet Tomas Quick: att skapa en seriemördare" när den kom ut för ett gäng år sedan. Du vet den bok som skrevs medan Sture fortfarande satt inspärrad på Säter och var fälld för 8 mord. Den bok som satte saker i gungning, som bidrog till att han fick resning och sedan friades för de där morden. Nu skriver Sture själv, och det går inte att säga annat än att skriva, det kan han! Sedan kan man förstås tycka vad man vill om innehållet i sak. 

Bara jag vet vem jag är. Sture Bergwall


Kommentarer