Cykla på vintern, går det?

Foto i motljus.

Såklart det gör!

Jag har cyklat mer eller mindre på vintern under flera år, och då snackar vi inte bara på MTB. Det började faktiskt med helt vanlig damcykel till och från jobbet. Du som har hängt med här ett tag kommer kanske i håg att när vi bodde i stan så cyklade jag oftast till och från jobbet när jag hade kontorsdagar. Det var strax under 3 kilometer enkel väg så att cykla direkt från ytterdörren i stället för att hämta bil i garaget gick nästan snabbare. Och bra för miljön. Och bra för min hälsa förstås! Det finns få saker som slår en dos rörelse och frisk luft innan man påbörjar en lång dag på kontoret. 

I stan cyklade jag på en gammal hederlig damcykel till och från jobbet. En sådan där med många år på nacken. Den första vintern hade jag inte ens dubbdäck, och eventuellt inte hjälm heller. Det blev en och annan vurpa men tack och lov inte i hög fart, men blå knän och armbågar har det blivit. En del släpa cykel också. Ibland dumpade det ner snö och plogbilarna hann inte med. Sedan fick jag dubbdäck i julklapp av L den andra vintern och den där pendlingen kändes lite säkrare, även om det är fullt möjligt att vurpa även med sådana - tro mig, jag vet! Så småningom hade jag vett nog att börja med cykelhjälm också. 

Att cykelpendla kortare sträckor ställer inga större krav på cykelspecifika attiraljer. Jag körde i helt vanliga vinterskor, överdragsbyxor (samma som jag åker pulka i eller skottar snö) och en tunn dunjacka eller skaljacka, beroende på temperatur. Händerna blir kalla så ett par rejäla tumvantar är att föredra. Och sist men inte minst, reflexer och lampor förstås. Även om man mest cyklar på upplysta gång- och cykelbanor så ska du synas. 

Jag trivs jättebra i vårt hus och det är väldigt få saker jag saknar sedan vi flyttade hit, men just den där enkelheten i att bara ta tanthojjen och rulla till och från jobbet på ett litet kick, det är faktiskt en sådan sak. Visst cyklar jag till jobbet ibland nu också (på MTB eller räser, inte tanthojj), men det är knepigt nog ett helt annat projekt vad gäller val av kläder, packning av duschgrejor och cykelfix för att hojja i 30-40 minuter jämfört med 10-12 minuter.


Kommentarer