Den som inte avsätter tid för fysisk aktivitet...


...måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom. Så sade tydligen en engelsk läkare vid namn Edward Stanley redan på 1800-talet. Trots att jag tror att det ligger väldigt mycket i det så är jag ibland inte så bra på att prioritera tid för fysisk aktivitet, särskilt inte på dagtid. 

Efter en hel vecka "instängd" i huvudstaden så har jag längtat ut som sjutton. Jag tränade inte en enda gång ute i frisk luften och dagsljuset på 7 dagar - det är helt galet! Därför var det för en gång skull enkelt igår. Jag skulle banne mig lunchträna, utomhus, i dagsljus och i frisk luft. Det blev första passet med riktig vinterkänsla för den här säsongen. Inte för att vi har speciellt mycket snö men temperaturen låg runt minus tio så det bet riktigt ordentligt i kinderna.

Jag fick en fråga på instagram efteråt om vilka skor jag använder nu när det börjar bli lite halkigt och eftersom jag sprang i skogen så valde jag helt vanliga terrängskor, alltså sådana med lite grövre sulor. Däremot på vägarna häromkring så är det ganska halkigt så broddat hade inte varit helt fel heller, men så länge man tassar lite försiktigt så är det mindre halt att springa än att gå. Jag har skrivit ett inlägg tidigare om det här med vinterlöpning som du hittar här och så mer specifikt om broddade löparskor här


Kommentarer