Mer om vintercykling, några tips till dig som är nyfiken på att hålla i hela året runt

Happy vinterbiking!

För några dagar sedan skrev jag om att cykla på vintern, och att det inte behöver vara särskilt svårt eller prylkrävande att upprätthålla en cykelpendlarrutin året runt, under förutsättning att det handlar om relativt kort cykling. Men om man har det lite längre till jobbet eller vill cykla som träning och inte bara för transport, då underlättar det att investera i bra utrustning. Just nu sitter jag på ett plan norrut för en jobbresa över dagen, om allt har gått som det borde. Jag räknar med att ha fullt upp så du får ett inlägg som jag förberett tidigare, om vad du som är nyfiken på att börja vintercykla bör tänka på. Jag är ingen prylnörd och kommer inte tipsa om varken märken eller modeller, utan mer på ett översiktligt plan belysa viktiga områden. Att köpa allt nytt inför första vintern kan svida i plånboken så jag utgår från det som är prioriterat och sedan kan du såklart köpa mer grejor till nästa år. 

DUBBDÄCK

Visst går det att cykla på vintern utan dubbade däck men för att du ska känna dig trygg och säker i de flesta vinterväglag så är det en stark rekommendation. Det finns flera olika märken och modeller på marknaden, prata gärna med din lokala cykelbutik, cyklande vänner eller läs på i forum på nätet om vad som passar bäst för dig och din cykel. Jag åker på Ice Spiker Pro på min MTB 29:a och är nöjd med dem. 

KLÄDER & SKOR

Visst kan du använda dina vanliga cykelkläder även på vintern, med viss anpassning. Tänk lager på lager och välj gärna ull närmast huden på överkroppen där du svettas som mest. Kom ihåg att om du håller huvud och hals varma så är mycket vunnet. Jag har mössa och en buff under hjälmen. Vid cykling blir vinden mer påtaglig än vid exempelvis löpning på vintern, så det behövs mer kläder och framförallt med fokus på vindskydd. Har du en jacka anpassad för längdskidåkning så kan du med fördel använda den. Till benen kan du naturligtvis investera i vintercykelbyxor men annars föreslår jag att du använder samma som på sommaren och lägger till några lager utanpå, beroende på hur kallt det är. På bilden ovan cyklar jag ett kortare lunchpass i tretton minusgrader. På underkroppen har jag långa, flossade cykelbyxor med ett par vindskyddande shorts ovanpå. På överkroppen en tunn underställströja, en "mellantjock" jacka och så en tunn vindskyddande väst på toppen. Det var precis rätt för mig den dagen, jag varken frös eller svettades onödigt mycket. 

När det kommer till händer och fötter så är det min stora utmaning. Jag är väldigt frusen om dessa kroppsdelar och vet att många andra har samma problem. Jag har köpt speciella vintercykelskor i en större storlek än jag normalt har för att få plats med en mellantjock ullstrumpa och jag har dessutom skoöverdrag utanpå också. Det kanske verkar lite överdrivet men såhär klarar jag även lite längre distanspass på låg intensitet. Jag hatar att frysa. På händerna väljer jag riktigt tjocka vantar. Det är inte det enklaste att växla och bromsa med dem men ett måste för att jag ska kunna cykla vintertid.

LAMPOR & REFLEXER

Inte nog med att det är snö och kyla vintertid, dessutom är det mörkt stora delar av dygnet. Du behöver tänka på att se men framförallt att synas! Reflexer och lampor är ett måste. Många träningskläder har reflexer på sig, men det är aldrig fel att komplettera. Kom ihåg att det gäller även på själva cykeln. 

ÖVRIGT

Ska du cykelpendla eller transportcykla generellt så se till att du har en bra ryggsäck, gärna med skydd från väta och med ordentliga reflexer, så att du får med dig torra kläder och kanske även ett extralager om temperaturen kryper neråt under turen. 

Nu hoppas jag att du har fått en första känsla och kanske även känner dig lite inspirerad att börja med vintercykling?! Om du vill läsa mer rekommenderar jag dig att besöka Elnas blogg där vintercykling finns som ett helt eget tema, klicka här så får du se!

Kommentarer