Mysjoggen, basen i min motion


Intervaller i all ära, visst kan jag också tycka att det är gött att blåsa ur systemet sådär riktigt ordentligt någon gång ibland. Känna hur hjärtat dunkar hårt i bröstet, blodsmaken fyller munnen och benen plötsligt känns som stockar av all mjölksyra. Som när jag sprang 1-minutare här för ett tag sedan. Men för mig finns det inget i träningsväg som slår den älskade mysjoggen. På de passen är det som om både kroppen och knoppen laddar om på något vis. Kroppen får den rörelse den så väl behöver efter en dag vid datorn eller i bilen, och hjärnan får släppa allt om den vill och bara vara ute i naturen och den friska luften. Mysjoggen är basen i min motion och den som alltid finns med mig. Vanligen joggar jag 2-3 gånger i veckan á 5 kilometer. Det är vad jag känner att jag hinner och mäktar med just nu och vad som är hälsosamt för mig. Vissa veckor orkar och vill jag toppa detta med tuffare löpning som intervaller eller snabbdistans med sambon, längre löppass eller cykelpass, styrka och yoga, men många gånger är det bara mysjoggen och jag. Mysjoggen är som terapi eller mitt eget lilla lyckopiller!

Mysjoggar du också eller är du mer en sådan som kör fullt-ös-medvetslös varje gång du springer?


Kommentarer

A-mamman sa…
Mysjogg - troligen det bästa för de flesta! Jag känner väl inte alltid att det är direkt mysigt, men det är troligen på den nivån mina flesta pass hamnar. Jag körde intervall 1g/vecka ett tag men märkte inte att jag blev bättre av det så jag tappade sugen eftersom jag inte älskar intervallet. Jag gör dem ändå men ganska sällan, mitt mål nu är att komma upp i distanser över milen. Och då kan det vara bra att mysjogga, så att man orkar hela vägen!
SARA BORG sa…
Absolut. För att komma upp i längre distanser (tex som jag gjorde inför marathon) så brukar jag tillämpa "gåggång", dvs bryta av joggingpassen med gång ibland. Förslagsvis 10 minuter jogging och 1 minut gång. Det kommer göra att du kan klara av betydligt fler kilometer i dina långdistanspass än om du monotont bara joggar utan avbrott :-)