Recept: Saffrans(kladd)kaka

Sista helgen i november hade jag bjudit in familjen på "för-advents-fika". Jag tyckte helt enkelt att det var på tok för länge sedan vi alla hade träffats. På fikabordet stod helt vanliga kanelbullar, chokladbollar, veganfudge som mamma tipsat mig om (recept kommer) och en saffranskaka för att få en försmak på julen. 


Foto: "För-advents-fika" i Södergård 2017

Saffranskladdkaka

Du behöver:

125 gram smör
1 dl sötströ, socker eller annan sötning
1 dl grädde
4 ägg
0,5 gram saffran (1 påse)
1,5 dl kokosmjöl
(en klick smör + ett par matskedar riven kokos för att "bröa" ugnsformen)

Gör såhär:

Smält smöret i en kastrull och dra den sedan av plattan. Blanda ner grädde, saffran och sötning. Rör om ordentligt. Vispa ner äggen (gärna med elvisp) i smörblandningen och därefter ner med mjölet också. Vispa till en helt slät smet. Smöra och "bröa" en ugnsform (springform ca 22 cm i diameter) och häll ner smeten. Grädda på 175 grader i mitten av ugnen, ca 10 minuter. Kakan ska enligt ursprungsreceptet fortfarande vara dallrig/lite lös i mitten när du tar ut den.

I min ugn fungerade inte ovanstående gräddningsinstruktioner. Efter 15 minuter var smeten fortfarande ett bubblande inferno mått i mitten och på kanterna. Jag bestämde mig för att ha den inne ännu längre, och började dammsuga och pyssla med så mycket annat att jag glömde bort ugnen för en stund. När jag väl tog ut kakan (efter hur lång tid är högst oklart) så var den fast i mitten. Enligt åtminstone en gäst gjorde det ingenting utan kakan var tydligen supersmaskig ändå. Så väl själv om du vill att det ska vara en kladdkaka eller en fast saffranskaka och gärna tillsammans med vispad grädde samt varför inte lite hackad mandel eller nötter.

Ursprungsreceptet hittade jag här, men eftersom mamma inte tål mandlar så gjorde jag om lite med mjölerna för att hon skulle kunna äta. 

Kommentarer