HEJ DECEMBER

Det är på många sätt så härligt att du äntligen är här! Jag ser fram emot jul och så småningom ett helt nytt år. I morse roade jag mig med att skanna av bloggen för att se hur december såg ut i mitt liv förra året och hittade en del som jag vill plocka upp! Jag hade förresten rött hår då, i varje fall i början av månaden efter att ha varit hårmodell på en färgdag på salongen jag går till. Det var rätt snyggt men jag trivdes inte helt hundra med det så det blev inte så många bilder där hårfärgen syns på bloggen. Jag hittade dock bildbevis i telefonen, vilket var lite kul!


- Julbaket 2015
Inspiration till i år, vilket jag mycket väl behöver. Men nu blir julbaket ändå lite av en utmaning! Sambon käkar helst mjölkfritt. I söndags gjorde jag en saffranskaka som uppfyllde hans kriterier och dessutom blev någorlunda god, förutom möjligen att jag tyckte att den var lite för söt.

- En stressfri jul
Ett inlägg som jag skrev i frustration efter att ha ätit lunch med några kollegor som såg mer döda än levande ut och som hade ångest inför julen. Julpynt, julmat och julklappar var ord som gav dem rysningar. Jag är barn till en mamma som känt precis likadant så jag vet själv hur man som liten mår dåligt av att se sina föräldrar i det skickat. Släpp kraven på er själva kära föräldrar och ta dialogen med kidsen, de förstår, ser och accepterar mer än en tror. Kanske kommer det ett utbrott i stunden, gärna med ordet "orättvist" som fortfarande tycks användas i tid och otid av barn som vill ge föräldrar dåligt samvete (jag vet för jag var världsbäst på det själv) men när det gäller kids framkallas ju utbrott av det mesta. Jag tror ändå benhårt på att det i längden är det bästa att prata om saker.

- Se framåt
Ibland tittar jag bakåt, men generellt har jag blicken riktad just framåt och nu väldigt mycket på det nya året som snart står för dörren. Runt jul och nyår brukar jag sätta mig en stund och gå igenom året som varit (på bloggen) och sedan utvärdera vad som varit så pass bra att jag vill ta med mig det in i det nya året. Där samlas drömmar, planer och lärdomar. Jag printar ner det lite kort i en bok som jag sedan stoppar undan. Den ligger i en låda och plockas fram först när året har gått. Då kan jag alltsomoftast checka av att det blev som jag tänkte, hoppades och ville.

- Stinas tunnbröd
Allvarligt kanske det godaste brödet jag vet och så förknippat med min barndoms jular. Godast är det med riktigt smör, leverpastej och gurka. Spisbröd gräddas enkelt hemma på spisen i en torr stekpanna. Någon undrade förra året om det går att frysa in, vilket det absolut gör.

Kommentarer